Afgoden dienen

Wat zegt de Bijbel over afgoderij

Afgoden dienen is niet je van God afkeren en dan boeddhist worden of hindoe. Volgens de Bijbel is het veel subtieler. Het is dat je denkt dat je God dient, maar ondertussen je openstelt voor de onzichtbare wereld van de demonen. Dat klinkt onwerkelijk en dat is het ook, als het niet zo was dat de Bijbel dit duidelijk maakt.

De God van de Bijbel heeft duidelijk gemaakt dat je maar op één manier tot Hem kunt naderen en dat is zoals Hij het heeft ‘voorgeschreven’. Probeer je het op een andere manier, dan kom je uit in de duistere wereld van de demonen, ook al ‘voelt’ dat helemaal niet zo.

In de Bijbel staat veel over het dienen van afgoden. Maar we concentreren ons hier maar even op wat Mozes en Paulus erover hebben gezegd.

Hoe mensen contact maken met de onzichtbare wereld

Van alle tijden hebben mensen geprobeerd contact te maken met de onzichtbare wereld, de wereld van hun goden. De manier waarop dit gebeurd is uiterlijk verschillend geweest afhankelijk van tijd en cultuur en dat is nog steeds zo. Maar één ding hebben al deze manieren gemeenschappelijk en dat is dat men ‘zijn hoofd leeg maakt, zich openstelt voor de onzichtbare wereld. Men ervaart fantastische en diepe gevoelens van liefde, harmonie en eenheid. Velen ontdekken dat er een ‘goddelijke vonk’ in hen aanwezig zou zijn. Men ontdekt dat men eigenlijk zelf (een deel van) God is.

Wanneer nu iemand van Gods volk op deze wijze tot God willen naderen, doen ze dus ervaringen op die afkomstig zijn uit de wereld van de demonen.

Afgoderij binnen het christendom

Bij het volk Israël was het dienen van de afgoden een voortdurend probleem. Ook in het Nieuwe Testament waarschuwen de apostelen er al tegen. Maar ook daarna in de hele kerkgeschiedenis is het aanwezig geweest. We beschrijven kort een en ander van drie bekende stromingen

  • de gnostieke stroming, die altijd tegen de officiële kerk heeft aangehangen en door de laatste altijd als ketters is afgewezen;
  • de contemplatieve stroming, oftewel de spirituele, monastieke traditie van de innerlijke verstilling;
  • de charismatische stroming, die altijd wel aanwezig geweest is, alleen de laatste 100 jaar aan een bijzondere opmars bezig is. Hier draait het om wat men het werk ‘van de Geest’ noemt, wat zich vooral uit in bijzondere manifestaties.

Van belang is om te begrijpen dat de gemeenschappelijke noemer in al deze stromingen de innerlijke “ervaring van God” is. De ervaring van het goddelijke binnenin.

Afgoderij in de huidige tijd

Na het voorgaande zal het niet verbazen om te ontdekken dat afgoderij vandaag de dag bijna overal in de christenheid aanwezig is en uiteindelijk waarschijnlijk alle denominaties en bewegingen zal doortrekken.

We geven voorbeelden zoals die vandaag de dag zich voordoen. De voorbeelden komen uit het publieke domein (internet, boeken, gepubliceerde interviews, etc.), zodat we ons vrij voelen dit als illustratie te gebruiken om te laten zien in welke tijd we leven.

In de Bijbel is meerdere keren sprake van afval en dat is altijd in verbinding met afgoderij. De eerste keer in Deuteronomium 13:5 waar afgodendienst ook ‘afval’ van God wordt genoemd. De laatste keer in 1 Timotheus 4:1, waar gezegd wordt dat “(…) in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen (…)”.

Lees op de onderliggen pagina’s meer over afgodendienst, te beginnen met “Wat de Bijbel afgoderij noemt”.