De Bijbel in ’t kort

Gods verhaal in 10 minuten

Veel mensen denken vandaag de dag dat de Bijbel een religieus boek is met mooie verhalen over God en Jezus. Oude en inspirerende verhalen hoe mensen met God geleefd hebben. Het zijn allemaal meningen van mensen vastgelegd in een diversiteit aan literaire stijlen. Het zijn de verhalen van mensen met hun God. Net zoals iedereen tegenwoordig zijn of haar eigen verhaal met God heeft. God schrijft Zijn verhaal in het leven van ieder van ons mensen afzonderlijk. Zo denkt men vaak tegenwoordig.
De algemene opvatting is dat de bijbel niet één groot verhaal is. Er staan prachtige dingen in waar je hoop uit kunt halen. Maar wat moet je met al de ellende die in het boek staat? Een God die mensen laat ombrengen en een satan die mensen verleidt en in het verderf wil storten. Daar kun je als mens in de 21e eeuw toch niks meer mee?
Toch is de Bijbel meer dan ooit Gods verhaal voor mensen.

DE BIJBEL LAAT ZIEN WIE GOD IS EN HOE HIJ TEGEN ONS MENSEN EN ONZE WERELD AANKIJKT.

Het is het verhaal van Gods reddingsplan. Het is een boek dat uiterst actueel is, gezien zowel de toestand in de wereld als ook de behoefte van elk mens.

De schepping

In het begin van het verhaal van de mens was de aarde ‘woest en leeg’; ze was onder de heerschappij van satan, Gods hoogste schepsel, dat opstandig geworden is tegen God. Toen heeft God de aarde ingericht en de mens gemaakt om daarop te wonen. Hij kreeg de opdracht mee de aarde ‘te onderwerpen’ en onder de heerschappij van Christus te brengen.

De zondeval

De mens had geweldige capaciteiten en een enorme vrijheid van God gekregen om de opdracht uit te voeren. Er was maar één ding, wat hij niet mocht: eten van ‘de boom van goed en kwaad’. Doordat de mens naar satan luisterde, is het juist op dat punt verkeerd gegaan. De mens heeft wat hem was toevertrouwd, verspeeld en uit handen gegeven aan de satan, de vorst van de duisternis. Daarmee begon voor de mens alle ellende op deze aarde.
God is een heilig God, maar ook barmhartig en genadig. Hij gaat verder met de mens en voorziet Zelf in ‘bedekkende kleding’, waarmee de zondaar voor Hem kan leven . Verder belooft God dat er in de toekomst nog een mens zal komen, het nageslacht van de vrouw’, die de satan de kop zal vermorzelen.

Noach en de zondvloed

Daarna bevolken steeds meer mensen de aarde. Maar steeds meer mensen wilden niets meer met de God van Adam te maken hebben. Er ontstond grootschalige vermenging van mensen met engelen uit de onzichtbare wereld. De mensen gingen verder dan Adam ooit gedaan had en het gevolg is nu dat God ‘er berouw over kreeg dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het bedroefde Hem in Zijn hart’. Hij besluit alles wat Hij gemaakt heeft van de aarde te verdelgen. Alleen Noach en zijn familie worden door de zondvloed heen gered voor het oordeel van God over de afvallige mensheid . De engelen die dit deden zullen trouwens door God geoordeeld worden.

Het volk Israel

Na de zondvloed gaat het weer niet goed. Op een gegeven moment moet God de mensen uit elkaar drijven, omdat ze als één man tegen Hem in opstand komen. God geeft hen ver-schillende talen waardoor ze elkaar niet meer begrijpen. Op die manier verdeelt Hij hen over de hele aarde .
Daarna roept God Abram en belooft hem tot een groot volk te maken en door hem alle volken van de aarde te zegenen. Dat is het begin van het volk Israel, Gods volk op aarde.
Maar het verhaal van Israel is er niet een van rozengeur en maneschijn. De geschiedenis van Israel is vol dramatiek. Een aaneenrijging van zonden en falen, maar ook daar tussendoor, steeds weer opnieuw, Gods genade en Zijn ontferming over het volk, zodat Hij ze weer verder helpt.
Het was Gods bedoeling dat ze Hem zouden eren en dat Hij bij hen zou wonen; eerst in een tent in de woestijn en later in de tempel in Jeruzalem. Maar keer op keer gaat het fout en het eind van het verhaal is dat ze in afgoderij vervallen en zich daarvan niet willen afkeren. Voordat ze in het land Kanaän kwamen, had God hen al gewaarschuwd wat het gevolg zou zijn: Hij zou hen verdrijven uit het land dat ze van God gekregen hadden. En zo gebeurt het ook: ze worden in ballingschap verdreven naar het land Babel; het oordeel van God over hun grote zonde, de afgoderij.
Het lijkt wel alsof God gefaald heeft: mooie plannen om alles de aarde te ontzetten van de macht van de satan. Ondanks Gods goedheid en genade wilde de mens niet meewerken. Wat moet er nog van terechtkomen?
Gelukkig hebben de profeten het volk Israel niet alleen steeds gewaarschuwd met Gods woorden, maar ook vaak geprofeteerd over het heil dat God uiteindelijk Zelf voor Zijn volk zal realiseren. Geprofeteerd hebben ze van de Messias die God zenden zal en die hen zou verlossen van hun zonden.

Jezus Christus, Zijn leven en sterven

Het Nieuwe Testament begint met de vier evangeliën: het leven van de Heer Jezus Christus van het begin tot het eind. Hoe de Zoon van God mens is geworden en in alles wat Hij deed heeft laten zien Wie Hij was. Hij kwam tot zijn volk Israel, maar ze hebben Hem niet aange-nomen. Integendeel ze hebben geroepen: weg met Hem, kruisig Hem! Zo is Hij gekruisigd op de heuvel Golgotha en gestorven in de plaats van zondaren.
Hij is opgestaan, gezien door velen en na enige tijd naar de hemel opgevaren. De discipelen hebben Hem zien gaan en toen Hij weg was kwamen er twee engelen die hen verzekerden dat Hij op dezelfde wijze zou terugkomen.
Het werk van Jezus Christus op het kruis van Golgotha, Zijn sterven, is Gods middel tot verzoening van een zondige en verdorven wereld met Hem, de heilige God. Het is het hoogtepunt van Gods verhaal, het toont het hart van God en zal tot in eeuwigheid bezongen worden! De uitnodiging aan ieder mens is om de zonden te belijden en te geloven in de Heer Jezus Christus. Dan hoor je bij Degene die ook wel ‘de tweede Mens, de mens uit de hemel’ genoemd wordt.

De Gemeente van Jezus Christus

Het boek de Handelingen gaat verder met het verhaal hoe God de Gemeente maakt, een gemeenschap van mensen uit zowel de Joden als de heidenen. Het verhaal maakt duidelijk dat de Gemeente wezenlijk iets anders is dan het volk Israel en ook anders dan de wereld. Ze heeft een hemelse bestemming, niet een aardse en behoort niet meer bij de atmosfeer van de wereld, waarin satan domineert. Maar de Gemeente zijn de mensen die door God overgebracht zijn in ‘het koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde’ ; mensen die wel in de wereld zijn, ‘maar niet van de wereld’ . Mensen die ‘de wil van God doen’.

De brieven in het Nieuwe Testament

Wat die wil van God inhoudt voor degene die in Christus gelooft, wordt behandeld in de brieven die na het boek van de Handeling komen. Het zijn geschriften van dezelfde apostelen die ook in het boek Handelingen het evangelie verspreid hebben onder joden en heidenen.
Het begint met de brief aan de Romeinen, waarin nog eens helder uiteengezet wordt wat het Evangelie van God nu eigenlijk inhoudt. Paulus zegt dat God dit evangelie al ‘beloofd had door Zijn profeten, in de heilige Schriften, ten aanzien van Zijn Zoon’ . De brief is essentieel voor een gezond christenleven.
Daarna komen de andere brieven, van de eerste brief aan Korinthe tot en met de brief van Judas. Al deze brieven zijn gericht op de dingen die de gelovigen kunnen afbrengen van de gezonde leer, dat wat ze van de apostelen hebben geleerd. Daarom staan in al deze brieven aan de ene kant – soms zeer heftige – waarschuwingen en aan de andere kant vind je er de dingen betreffende Christus en het evangelie steeds opnieuw verwoord. Bovendien moest Paulus van God dingen bekendmaken, die God tot dan niet meegedeeld had, de zogenaamde ‘geheimenissen’ . Ook deze staan in de brieven beschreven.
De boodschap van de brieven van het Nieuwe Testament is dat de gelovigen een strijd te voeren hebben; ze staan voortdurend onder druk staan om datgene wat ze van de apostelen geleerd hebben, op te geven. Allerlei mogelijke denkbeelden en praktijken komen de Gemeente binnen en de brieven waarschuwen daartegen. Deze strijd vertoont analogie met de strijd die het volk Israel te voeren had. Het Oude Testament helpt bij het begrijpen van deze strijd, omdat dit het ‘plaatjesboek van het nieuwe testament’ is. De dingen van Israel ‘zijn voor ons voorbeelden en waarschuwingen’ zegt Paulus.

Meer over inhoud en structuur van het Nieuwe Testament.
In dit blog vind je meer over de inhoud en structuur van het Nieuwe Testament. Daarmee zegt het ook alles over Christus, de christelijke leer en het christelijke leven, maar ook over de bedreigingen van het christelijk geloof. Bedreigingen die komen vanuit opvattingen praktijken vanuit enerzijds het jodendom en anderzijds het heidendom. Lees het hier.

Het laatste

Het laatste Bijbelboek is het boek van de oordelen, zou je kunnen zeggen. Maar ook van de toekomst van de Heer Jezus Christus. Hij zal komen op de wolken om Zijn Gemeente op te nemen in de hemel. Dit is een van de ‘geheimenissen’ die Paulus heeft bekend gemaakt in zijn brieven. Nadat dit is gebeurd zullen er vreselijke dingen gebeuren op deze aarde: de oordelen van God over de wereld, over het volk Israel en de overige volken. Het boek verhaalt tenslotte heel kort over het koninkrijk van de Heer Jezus Christus dat 1000 jaar zal duren en van het eindoordeel daarna.
Tenslotte wordt duidelijk dat de eeuwige situatie er een zal zijn waarin God inderdaad toch Zijn plan verwerkelijkt heeft. Alles wat in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde is, zal onder de eeuwige heerschappij van Christus Jezus staan en Hem zal tot in alle eeuwigheid de lof en eer worden gebracht !
De Bijbel besluit met een ernstige oproep om de woorden van deze profetie ernstig te nemen en er niets van af te doen of aan toe te voegen . De Heer Jezus Zelf belooft tenslotte ‘Zie, Ik kom spoedig’ en ons antwoord mag zijn ‘Amen. Ja, kom Heer Jezus!’

Lees hier het evangelie!