Onderscheiden

Strijd voor het geloof

Soms kom je christenen tegen die met dit soort dingen ‘niets hebben’. Het spreekt ze niet aan en ze zullen zich met al dit soort praktijken niet bezig houden. Waarom moet je je in vredesnaam je tijd verdoen aan dit soort dingen? Kun je niet beter met positieve dingen bezig zijn?

Ik zou graag willen dat ze gelijk hadden. Maar toch valt er wel wat van af te dingen. Daarom een paar opmerkingen.

  • Wees blij dat dit soort dingen je niet aanspreken. Dat is een zegen en heeft je bewaard voor veel ellende. Maar uiteindelijk is het niet de vraag of dingen ons wel of niet aanspreken. Het gaat er om wat God er van vindt en dat is veel belangrijker.
  • De bijbel laat zien dat we in een tijd leven waarin het steeds verder bergafwaarts gaat en uiteindelijk zal iedere gelovige in zijn eigen omgeving te maken krijgen met dit soort praktijken en leringen. Dan kun je niet alleen maar zeggen dat ‘het je niet aanspreekt’; je kunt daarmee anderen niet waarschuwen. Je zult dan moeten weten wat God er van vindt en daarvan getuigen; hoe lastig dat ook kan zijn.
  • Toen Gideon de strijd met de Midianieten moest aangaan (Richteren 7), kon hij alleen maar diegenen gebruiken die zich realiseerden dat er een strijd gaande was. Dat waren degenen die – in beeld – het Woord van God indronken ter verfrissing, maar zich ondertussen ook realiseerden dat er strijd gaande was, zodat ze bleven staan tijdens het drinken. De anderen hadden niet goed in de gaten wat een strijd betekende en wat er gaande was; hen kon God niet gebruiken. Vandaag de dag is het precies hetzelfde; en eigenlijk zou iedere gelovige zich bewust moeten zijn van de geestelijke strijd. Want het zijn ‘de laatste tijden’ waarin we leven en we worden opgeroepen te strijden voor het geloof.

Geliefden, toen ik mij er met alle inzet toe zette u te schrijven over de gemeenschappelijke zaligheid, werd ik genoodzaakt u te schrijven met de aansporing om te strijden voor het geloof dat eenmaal aan de heiligen overgeleverd is” (Judas 1:3)

Onderscheiden

Wat zijn de dingen die opvallen en waar je op moet letten als het gaat om het onderkennen van de dingen die we hiervoor besproken hebben?

Er is meer – Het begint er vaak mee dat men probeert je aan te praten dat je iets mist en dat er ‘zoveel meer’ is. Of dat je toewijding toch wel erg mager is en dat die wel een boost kan gebruiken.

Ervaren – Wat vervolgens wordt aangeboden is dat je op een of andere manier ‘meer van God’ (of van de Geest of van Jezus of …) kunt ervaren. Ervaren is wat dit betreft een kernwoord.

Stilte – een ander kernwoord is ‘stilte’. Op een of andere manier moet er een innerlijke rust of stilte ontstaan om ‘God te kunnen ervaren’ of “Zijn stem te kunnen verstaan”.

Bevrijding – Als er dingen in je hart of leven zijn die je belemmeren om God te ervaren of die je verhinderen te ‘worden wie je bent’, dan kun je daarvan bevrijd of verlost worden. Daarvoor worden dan allerlei ‘bedieningen’ of pastoraat aangeboden, die je in werkelijkheid verder van huis helpen.

Jezus Christus in het vlees gekomen
  • Johannes geeft nog een heel belangrijke toets mee in 1 Johannes 4:1-3. Wat is de boodschap die gebracht wordt? Gaat het over Jezus Christus, die mens geworden is om op Golgotha’s kruis voor zondaren te sterven? Daar moet het om gaan, want daarmee is al het heil voor deze tijd en voor de eeuwigheid verbonden! Je kunt veel preken horen of boeken lezen die gaan over van alles en nog wat, maar dit kernpunt ontbreekt. Johannes zegt “elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God”. Dat is een ferme uitspraak, maar wel waar!
  • Let op! Het gaat er niet om dat er beleden wordt dat Jezus Christus niet in het vlees gekomen is. Dat hoeft niet eens genoemd te worden, als men het ontkent, is het sowieso duidelijk dat je in verkeerd gezelschap bent. Nee, het gaat er om dat het ontbreekt aan een positief belijden “Jezus Christus in het vlees gekomen”.

Maar voor de volwassenen is het vaste voedsel, voor hen die hun zintuigen door het gebruik geoefend hebben om te onderscheiden tussen goed en kwaad” (Hebreeën 5:14)

Elke wedergeboren christen kan groeien in geestelijke volwassenheid, groeien in kennis van de Heer Jezus Christus, zodat we kunnen ‘onderscheiden tussen goed en kwaad’.


Hier nog een artikel over ‘Bijbels onderscheidingsvermogen’ (zie hier)