Een ander evangelie

Tegen de gemeente in Korinthe zegt Paulus dat hij vreest satan hen verleid doordat hun gedachten bedorven worden, ‘weg van de eenvoud die in Christus is’ (2 Korinthe 11:3). Dan zegt hij in het volgende vers

Want als er iemand komt die een andere Jezus predikt, die wij niet gepredikt hebben, of als u een andere geest ontvangt dan die u ontvangen hebt, of een ander Evangelie, dat u niet aangenomen hebt, dan verdraagt u dat best“.

Degenen die dat andere evangelie predikten noemt hij in ditzelfde hoofdstuk ‘valse apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus’. Maar in werkelijkheid zegt Paulus, zijn het mensen die voor satan werken (2 Korinthe 11:13-15).

Een ander evangelie

Als we ons afvragen wat dit andere evangelie is en hoe dat luidt, dan kunnen we terecht bij een van de grote promotors van de contemplatie, Thomas Keating (1923-2018). Hij en Thomas Merton hebben grote invloed gehad op het spirituele en contemplatieve denken niet alleen in de R.K. kerk, maar ook in de protestantse gemeenschappen.

Uit een toespraak getiteld “Contemplatie als middelpunt van het actieve leven” die Keating in 2004 gehouden heeft, kunnen we destilleren wat het evangelie is dat men predikt. Dit evangelie komt op het volgende neer:

  • We worden uitgenodigd goddelijke mensen te worden;
  • Het doel van het Evangelie, het doel van het leven en eigenlijk het doel van alles, is gericht op de eenwording met God;
  • Die goddelijke eenwording is een werkelijke ervaring, nu hier al op deze aarde; het is de enige echte christelijke ervaring;
  • In het hebben van deze ervaring zijn we navolgers van Jezus, die God als Vader, als abba kende. God is in ons.
  • Jezus leert ons om binnen te gaan in wie we eigenlijk zijn, om ons ware zelf te ontdekken en de goddelijke inwoning, die op elk moment de bron is van ons bestaan;
  • Je hoeft het nergens anders te zoeken dan in jezelf. Dit ontdekken van je ware zelf wordt verlossing genoemd. Het is een proces, ook wel ‘genezing’ genoemd, waarin het zgn ‘valse zelf’, dat is alles wat je tegenhoudt om deze weg te gaan, moet worden losgelaten. Inclusief vooral ook het loslaten van al datgene wat je als kind hebt (aan)geleerd.
  • Daarbij is het niet nodig de Bijbel als (historisch) betrouwbaar te blijven aanvaarden;
  • Dit Koninkrijk in je kun je alleen maar ontdekken en binnengaan door het contemplatief gebed; het is de enige weg! Het lawaai in de omgeving en het lawaai (van je gedachten) binnen in je, moet je achter je laten om in de stilte die zo ontstaat één te worden met de Vader. De goddelijke inwoning kun je alleen tegemoet treden volgens een bepaalde regelmaat.
  • Dit een zijn met God, is zijn wie je bent, jezelf zijn, is het grootste geschenk dat we God kunnen geven.
  • Bovendien zijn we als mensen allemaal met elkaar verbonden; we zijn één en we hoeven alleen maar te ontdekken dat we samen het mystieke lichaam van Christus zijn; De wereldvrede is er van afhankelijk hoeveel mensen dit veranderingsproces van het bereiken van een hoger niveau van bewustzijn, doormaken en daarom is het verkondigen van dit evangelie van het grootste belang. Wij kunnen niet gelukkig zijn, tenzij iedereen is gered.
  • Het noodzakelijke veranderingsproces wordt overigens ook aangeboden door de spirituele tradities van andere religies.

Dit zogenaamde evangelie wordt uiteraard is diverse varianten gepredikt. Maar deze samenvattende preek van Keating is toch wel redelijk karakteristiek voor wat je tegenwoordig alom gepredikt hoort.

Zien we het? Elk statement is een leugen en het geheel is een aaneenrijging van leugens. We zetten er kort achter wat het echte Bijbelse Evangelie ons leert (en daar valt nog veel meer over te zeggen, maar niet hier).

  • We worden uitgenodigd goddelijke mensen te worden; we zijn en blijven mensen en worden nooit goddelijk.
  • Het doel van het Evangelie, het doel van het leven en eigenlijk het doel van alles, is gericht op de eenwording met God; het doel van het Evangelie is dat mensen vergeving van zonden en eeuwig leven ontvangen op grond van Christus werk op het kruis. Wij worden nooit één met God.
  • Die goddelijke eenwording is een werkelijke ervaring, nu hier al op deze aarde; het is de enige echte christelijke ervaring; je ervaring is heel bijzonder, maar het is afkomstig van demonen en niet van God.
  • In het hebben van deze ervaring zijn we navolgers van Jezus, die God als Vader, als abba kende. God is in ons. Ieder die uit God geboren is kent God als zijn Vader en Gods Zoon, Jezus Christus als Heer. Wij zijn niet als Jezus, Die God èn Mens was.
  • Jezus leert ons om binnen te gaan in wie we eigenlijk zijn, om ons ware zelf te ontdekken en de goddelijke inwoning, die op elk moment de bron is van ons bestaan; wij mensen zijn zondaren van nature en we leren onszelf zien in de Bijbel, maar ook de noodzaak van verlossing door Christus werk van verzoening.
  • Je hoeft het nergens anders te zoeken dan in jezelf. Dit ontdekken van je ware zelf wordt verlossing genoemd. Het is een proces, ook wel ‘genezing’ genoemd, waarin het zgn ‘valse zelf’, dat is alles wat je tegenhoudt om deze weg te gaan, moet worden losgelaten. Inclusief vooral ook het loslaten van al datgene wat je als kind hebt (aan)geleerd. Alleen Jezus Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Alle zegen en heil is slechts in Hem te vinden en niets in onszelf.
  • Daarbij is het niet nodig de Bijbel als (historisch) betrouwbaar te blijven aanvaarden; de Bijbel is het betrouwbare Woord van God. Het is volledig betrouwbaar en genoegzaam. 
  • Dit Koninkrijk in je kun je alleen maar ontdekken en binnengaan door het contemplatief gebed; het is de enige weg! Het lawaai in de omgeving en het lawaai (van je gedachten) binnen in je, moet je achter je laten om in de stilte die zo ontstaat één te worden met de Vader. De goddelijke inwoning kun je alleen tegemoet treden volgens een bepaalde regelmaat. De Heer Jezus is de enige weg en er is geen andere Naam door wie wij behouden moeten worden.
  • Dit een zijn met God, is zijn wie je bent, jezelf zijn, is het grootste geschenk dat we God kunnen geven. God wordt slechts verheerlijkt door mensen die Hem eren en prijzen voor het werk dat de Heer Jezus Christus deed op het kruis van Golgotha.
  • Bovendien zijn we als mensen allemaal met elkaar verbonden; we zijn één en we hoeven alleen maar te ontdekken dat we samen het mystieke lichaam van Christus zijn; De wereldvrede is er van afhankelijk hoeveel mensen dit veranderingsproces van het bereiken van een hoger niveau van bewustzijn, doormaken en daarom is het verkondigen van dit evangelie van het grootste belang. Wij kunnen niet gelukkig zijn, tenzij iedereen is gered. Wereldvrede komt wanneer Christus is gekomen en na het oordeel over satan en mensen Zijn koninkrijk zal vestigen op deze aarde.
  • Het noodzakelijke veranderingsproces wordt overigens ook aangeboden door de spirituele tradities van andere religies. Er is geen andere weg tot God en vrede dan het offer van Christus te aanvaarden. “Er is geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden” (Handelingen 4:12)