Een gemeente is wat ze zingt

De titel boven deze pagina is een uitspraak die ik eens een keer gelezen heb; ik weet niet meer van wie. De spreker bedoelde ermee dat in een christelijke gemeenschap de meeste mensen niet of nauwelijks de bijbel lezen. Wat ze dus weten van het christelijk geloof is dan ook grotendeels gebaseerd op de dingen die verwoord zijn in de liederen die ze zingen.

We gaan hier verder in op dit onderwerp, waarbij we het opdelen in twee onderwerpen, te weten ‘het christelijk lied’ en ‘de rol van muziek’.

Het christelijke lied

Een veelzeggend citaat van prof. dr. Henk van den Belt op CIP,nl:

“In de voorbereiding van een preek over psalmen, gezangen en geestelijke liederen onlangs, keek Van den Belt naar de ‘Top 1008’, een muzieklijst van Groot Nieuws Radio waar mensen hun eigen liederen voor in kunnen dienen. “Het zijn allemaal mooie en Bijbelse liederen, maar het viel het op dat de top 3 bestaat uit liederen van troost en nabijheid en ter bemoediging.” De liederen ‘You Say’ van Lauren Daigle, Jezus Overwinnaar’ van Mozaiek Worship en ‘Ik zal er zijn’ van Sela voeren de lijst aan. Ik vraag me dan af waarom veel evangelische en reformatorische christenen zulke ‘peptalk-achtige’ liederen zo mooi vinden.”

“Toen ik de lijst naging, dacht ik: wanneer komt genade, vergeving en verzoening?”, gaat de hoogleraar verder. “Of het kruis van Christus? Ik heb ze niet allemaal uitvoerig bestudeerd, maar pas op plek 21 staat het eerste lied dat over de klassieke notie van genade en verzoening gaat. Dat is ook nog eens een berijmde psalm: ‘Witter dan sneeuw’ van het Psalm Project. Deze liedkeuze zegt veel over geloofsbeleving en spiritualiteit. Vertel mij welke liederen je mooi vindt en ik zal je vertellen wat voor christen je bent. Dat is misschien nog wel ontdekkender dan welk cijfer je aan je geloofsleven geeft.”

De rol van muziek

Hier komt meer….

Play list Geestelijke Liederen YouTube

We moeten hierboven nog een keer uitleggen wat de bijbel zegt over het geestelijke lied, maar in afwachting daarvan plaatsen we hieronder al vast een playlist van liederen (met tekst) uit de bundel Geestelijke Liederen. Met dank aan André Buijs. Een schat aan liederen waardoor je hart naar Boven getrokken wordt.
Hij wordt nog steeds aangevuld.

De bundel GL kun je bestellen bij Uitgeverij Daniel of via je eigen boekhandel.