Aspecten van de Gemeente

Wat is er van geworden ?

Als je je afvraagt hoe je als christen samen met andere gelovigen nu God moet dienen, dan zijn de antwoorden die je tegenkomt op z’n zachts gezegd nogal divers. Elke kerk, denominatie of beweging heeft er wel zijn eigen opvattingen over, al of niet vastgelegd in reglementen of geloofsdocumenten.

Veel ervan is niet in de Bijbel terug te vinden, maar is geworden tot traditie. Het bepaalt op een gegeven moment ook hoe we de Bijbel gaan lezen. Opvattingen zijn op een gegeven moment niet meer bespreekbaar en het op die manier opgebouwde ‘systeem’ houdt ons gevangen. Het lijkt er wel op dat we allemaal menselijke bouwwerken gemaakt hebben, allemaal huizen waarvan we denken dat ze een deel zijn van de Gemeente van Christus. ‘Filialen’ noemen we dat dan.

Maar zo’n constatering doe je niet met droge ogen; het is vreselijk wat we er van gemaakt hebben. Het gaat mij in ieder geval aan het hart als ik zie wat er van de Gemeente van de Heer Jezus geworden is. Zou Hij het echt zo bedoeld hebben? ‘k Geloof er niets van.

Een zoektocht met spannende vragen

Daarom wil ik toch proberen je mee te nemen in de zoektocht naar wat de Heer Jezus voor ogen stond toen Hij tegen Petrus zei “(…) op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen” (Mattheus 16:18).

We moeten het dan hebben over principes die de Heer Jezus bedoeld heeft voor Zijn hele Gemeente en die we als het goed is moeten terugvinden in de plaatselijke gemeente.

Onder het hoofd ‘Een dwaze kerk‘ vind je de dingen waarvan ik meen dat ze kernkarakteristieken zijn van de christelijke gemeente. Dit is wat mij betreft ook de kern van wat ik hier op deze pagina “Blauwdruk van de Gemeente” heb genoemd.

Rond deze kern zijn er natuurlijk nog genoeg vragen over die we zullen moeten adresseren. Daarvoor nemen we een aantal delen uit de brieven van de apostelen om daarin belangrijke zaken te ontdekken als bijvoorbeeld

  • wie horen er eigenlijk bij de gemeente en wie niet
  • wie bepaalt hoe het in de gemeente toegaat (het gezag)
  • welke rol heeft Gods Woord in de gemeente
  • wat doet de Heilige Geest in de gemeente
  • en misschien nog wel meer

In deze zoektocht gaat het over dingen die wij vaak voor waar aannemen, maar waarvan het maar de vraag is of de Bijbel deze dingen zo noemt en bedoelt.

Op deze manier hopen we de blauwdruk’ te vinden die de Heer Jezus en de apostelen in de Schrift hebben ‘achtergelaten’. En die is geheel anders dan wat wij ervan hebben gemaakt!

Overigens zal het eindresultaat niet een stelletje paragrafen met artikelen zijn. Het is niet een soort van reglement voor de gemeente. Het zijn aanwijzingen uit de Schrift die elke christelijke gemeente die wil handelen naar haar Heer en Zijn Woord zal moeten onderzoeken en verwerken. Ieder moet zich deze dingen eigen maken, zodat je er persoonlijk en samen in kunt volharden, omdat je weet waarom en voor Wie je het doet.

Het betekent ook dat wat de Gemeente betreft, we hier nooit compleet – of zo je wilt: volmaakt – zullen zijn. Overigens, als je belangrijke dingen tegenkomt die hier niet aan de orde komen, laat ze horen!

Het vervolg

We gaan ervan uit dat je kennis heb genomen wat hiervoor staat over het dienen van de ware God, zowel het “Het persoonlijke christenleven”,  als ook het gemeenschappelijke.

Dan komen hierna aan de orde

  • Lessen uit de eerste brief aan Korinthe
  • Lessen naar aanleiding van de Hebreeënbrief
  • Lessen naar aanleiding van de brieven van Johannes.