Over mij

Een paar dingen over mezelf – ‘omdat het zo hoort’.

Mijn naam is Teun de Jager en ik ben geboren uit gelovige ouders. Hier zie je hoe dit destijds in het blad “Uit het Woord der Waarheid” is aangekondigd. Toen ik dit plaatje plaatste zag ik pas voor het eerst dat het woord ‘Zoon’ met een hoofdletter is geschreven. Grappig, maar ik heb geen idee waarom.

Geboorteaankondiging 11-12-48

Opgegroeid in een gemeenschap van ‘de broederbeweging’, heb ik de Heer Jezus als mijn Heiland en Heer aangenomen toen ik 16 jaar was. Drie broeders daar hebben een onuitwisbare indruk op mij gemaakt, die mij m’n leven lang is bijgebleven:

  • de ene, bij wie je in zijn preken kon merken dat hij de Heer Jezus evenzeer nodig had in zijn christenleven als een jong mens van rond de 20; dat was troost;
  • de andere, een pur sang evangelist die ons heel vaak meenam voor straatevangelisatie; dat was aanmoediging;
  • de derde, die je biddend, geknield voor zijn stoel, kon aantreffen wanneer je onaangekondigd zijn werkkamer binnenkwam; dat was voorbeeld.

Na mijn studie moest ik – als erkend gewetensbezwaarde militaire dienst’ – mijn vervangende dienstplicht vervullen en zijn we getrouwd. We hebben vier kinderen en 10 kleinkinderen. Gewerkt heb ik bij de Nederlandse Spoorwegen, Philips, Baan, HAN en sinds een aantal jaren met pensioen.

Ik ben een onvolmaakte christen. Ik heb Gods Woord lief, maar weet er nog veel te weinig van. Er zijn veel dingen waar ik geen antwoord op weet. Maar het bijzondere is dat in de praktijk de Heer vaak wel die dingen uit Zijn Woord duidelijk maakt, die we echt nodig hebben.

De laatste vijftien jaar zijn de onderwerpen van deze site belangrijk voor me, ook al hebben omstandigheden me genoodzaakt me er mee bezig te houden.

Aan de ene kant de heerlijkheid van God in het aangezicht van Jezus Christus (2 Korinthe 4:6). De overtuiging dat de persoon en het werk van de Heer Jezus zo groot zijn, dat we het niet kunnen bevatten. De hele bijbel hebben we nodig om Hem meer te leren kennen en te bewonderen. Maar Hij is ook zo groot dat we naast Hem voor ons geestelijk leven niets anders nodig hebben. Christus de Gekruisigde moet steeds meer ons leven zijn. Alles wat wij mensen van het christelijk leven gemaakt hebben, zouden we weg moeten doen, zodat Hij groter voor ons wordt en het alleen maar meer om Hem gaat (Johannes 3:30).

Aan de andere kant de geweldige misleiding die er op christelijk erf gaande is. Het grote gemak waarmee christenen aannemen wat ze als ‘waar’ door hun leiders wordt voorgehouden. Terwijl die dingen hen een weg laten inslaan die Gods Woord ‘afgoderij’ noemt. Zonder het ons te realiseren vallen we – net als het volk Israël destijds – onder het oordeel van God.

Daarom moeten christenen leren zien wat volgens de Bijbel de werkelijke betekenis is van afgoderij en wat het betekent om ‘de ware God te dienen’. Het enige dat ik kan doen is om op deze site te plaatsen wat ik van de Heer ontvang uit Zijn Woord. Ik hoop dat het je helpt ‘God te dienen’ en de Heer Jezus meer lief te hebben.


Hier nog een stukje familiegeschiedenis: zestig brieven die mijn grootouders aan mijn vader schreven in de periode 1938 -1948. Om te downloaden als je interesse hebt (Zestig-brieven).


Foto’s maken is een van de dingen die ik wel leuk vind om te doen, maar waar ik (te) weinig tijd voor heb. Af en toe zet ik wat op Pixabay; je kunt ze hier vinden.


Over mijn omstandigheden vanaf najaar 2019 vind je blogjes onder de categorie Voetstappen (zie hier)