De wedergeboorte, een werk van de Geest

Hiervoor hebben we al beschreven wat de ‘Kern van het christenleven’ is. Je zou kunnen zeggen dat dit ‘onze kant van de zaak’ is. Het gaat er dan om wat je als gelovige hebt te doen vanuit een verantwoordelijkheid naar God toe. Maar er is nog een andere kant en dat is Gods kant van de zaak. Want uit onszelf zijn we absoluut niet in staat om ‘voor God te leven’. Gods wist dat wel en daarom heeft Hij ons Zijn Heilige Geest gegeven.

Daarom gaat het hieronder over de Heilige Geest en Zijn werk. Juist omdat er tegenwoordig nogal wat dwaalleer is over het werk van de Heilige Geest en er veel aan de Heilige Geest wordt toegeschreven wat niet van Hem afkomstig is, is het nodig om te begrijpen wat Gods Woord er zelf over zegt.

De liefde van God

Een groot, zo niet het grootste deel van de christenheid begint bij het boek van de Handelingen om te weten wat de ‘leer over de Heilige Geest’ is. Maar de Handelingen is niet een leerboek, maar meer een geschiedenisboek. Natuurlijk kun je er dingen van leren, maar om te weten wat en hoe de Heilige Geest nu in de gelovige werkt moet je vooral in de brieven van het Nieuwe Testament zijn.

Paulus behandelt in hoofdstuk 8 van de Romeinenbrief zijn ‘leer over de Heilige Geest’, maar hier in Romeinen 5:5 zegt hij al iets ontzettend belangrijks.

(…) de liefde van God in onze harten is uitgestort door de Heilige Geest, Die ons gegeven is“.

Ik denk dat je kunt zeggen dat dit de kern is; het eerste dat de Heilige Geest doet wanneer een mens zich tot God bekeert en gelooft in Jezus Christus. Op dat zelfde moment wordt hij door God gerechtvaardigd, hij ontvangt de Heilige Geest (hij wordt wedergeboren) en

… het eerste dat de Heilige Geest dan doet is de liefde van God in zijn hart uitstorten!

Wanneer je tegenwoordig christenen vraagt wat het bewijs is dat iemand wedergeboren is en de Heilige Geest heeft ontvangen, kun je allerlei antwoorden krijgen. Velen denken dat het bewijs is dat je ‘in tongen kunt spreken’. Maar dat is niet wat de bijbel leert. We lezen hier dat de Heilige Geest de ‘liefde van God in zijn hart uitstort’. Daar begint het mee.

Maar de vraag is dan natuurlijk: kun je dat zien? Hoe weet je dat iemand de liefde van God in zijn hart heeft? Gaat hij dan opeens allerlei liefdevolle dingen voor de mensen doen of zo? Waar hebben we het eigenlijk over?

Wat houdt ‘de liefde van God’ in?

We moeten ons afvragen waar het bij ‘de liefde van God’ om gaat en wat het inhoudt.

Welnu, degene die het meest over ‘de liefde van God’ heeft gezegd is de Heer Jezus Zelf. Hij heeft duidelijk gemaakt dat de hoogste liefde van God uitgaat naar Hem, de Zoon, de Heer Jezus! God de Vader heeft de Zoon lief; Christus was de vreugde en het welbehagen van God de Vader van voor de grondlegging van de wereld. Zie maar eens de volgende teksten die door de Heer Zelf zijn uitgesproken.

  • Ik was bij Hem, Zijn lievelingskind, ik was dag aan dag Zijn bron van blijdschap, te allen tijde spelend voor Zijn aangezicht” (Spreuken 8:30)
  • Zoals de Vader Mij liefgehad heeft (…)“ (Johannes 15:9)
  • “(…) zoals U Mij hebt liefgehad” (Johannes 17:23)
  • “(…)  omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld” (Johannes  17:24)

Maar dan betekent onze tekst in Romeinen 5:5 dat God door de Heilige Geest dezelfde liefde in ons hart heeft uitgestort die Hij Zelf voor Zijn Zoon had. Dat is onvoorstelbaar groot!

Iemand die wedergeboren wordt krijgt door de Heilige Geest dezelfde liefde tot de Heer Jezus in Zijn hart als God de Vader heeft!!

De Heer Jezus liefhebben

Een mens die zich tot God bekeert, is zich bewust van zijn hopeloos verloren toestand voor God, en gelooft dat Christus voor hem gestorven is en Gods oordeel heeft ondergaan in zijn plaats.

Maar dan gebeurt er iets geweldigs! Dan merk je opeens dat je de Heer Jezus liefhebt! Je houdt van Hem, die Zich voor jou heeft overgegeven. Door Hem ben je verlost van je schuld, zijn je zonden vergeven, ben je verzoend met God en door God gerechtvaardigd. De Heer Jezus heeft het tot in alle eeuwigheid voor je goed gemaakt! Je kunt niet anders dan deze Persoon liefhebben!

En het wonderlijke is dat de liefde die je dan voor Hem ervaart, dezelfde is als de liefde van God voor de Heer Jezus.

God wilde Zijn liefde voor Zijn Zoon met ons delen!

Maar het was ook het verlangen van de Heer Jezus Zelf, zoals Hij het uitdrukt in het bekende gebed tot Zijn Vader: “(…) opdat de liefde waarmee U Mij hebt liefgehad in hen is, en Ik in hen” (Johannes 17:26)

Ik denk dat we nauwelijks kunnen bevatten wat dit betekent. We noemen hieronder een paar dingen die gerelateerd zijn aan het liefhebben van de Heer Jezus, zoals Hij die Zelf heeft verwoord in Zijn laatste gesprekken met Zijn discipelen.

De liefde tot de Heer is gebaseerd op Zijn werk op het kruis van Golgotha

Hieraan leerden wij de liefde kennen, dat Hij voor ons Zijn leven heeft gegeven” (1 Johannes 3:16)
Hierin is de liefde van God aan ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat wij zouden leven door Hem. Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en Zijn Zoon zond als verzoening voor onze zonden“ (1 Johannes 4:9-10)

De Vader en de Heer Jezus hebben ons lief en we leren de Heer Jezus meer kennen

“(…) U hebt hen liefgehad, zoals U Mij hebt liefgehad” (Johannes 17:23)
(…) wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren” (Johannes 14:21)
“Als iemand Mij liefheeft (…) Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen naar hem toekomen en bij hem intrek nemen” (Johannes 14:23)
“(…) want de Vader Zelf heeft u lief, omdat u Mij hebt liefgehad en geloofd hebt dat Ik van God ben uitgegaan”
(Johannes 16:27)
“Wij hebben de liefde die God tot ons heeft, gekend en geloofd. God is liefde en wie in de liefde blijft, blijft in God en God in hem”
(1 Johannes 4:16)

Als we de Heer Jezus liefhebben, hebben we ook Gods Woord lief

Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht” (Johannes 14:15)
Hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden in acht nemen” (1 Johannes 2:3)
Ieder die Zijn Woord in acht neemt, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten wij dat we in Hem zijn” (1 Johannes 2:5)

Als we de Heer Jezus liefhebben, hebben we ook onze broeders en zusters lief

Niemand heeft ooit God gezien. Als wij elkaar liefhebben, blijft God in ons en is Zijn liefde in ons volmaakt geworden” (1 Johannes 4:12)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder die Hem liefheeft Die geboren deed worden, heeft ook lief wie uit Hem geboren is” (1 Johannes 5:1)
Hieraan weten wij dat wij de kinderen van God liefhebben, wanneer wij God liefhebben en Zijn geboden bewaren. Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen” (1 Johannes 5:2,3)

Het werk van Gods Geest in ons hart

Als je het voorgaande samen wilt vatten kun je zeggen dat God door Zijn Geest Zijn liefde in ons hart heeft uitgestort, en dat dit drie dingen tot gevolg heeft

  • Gemeenschap – een relatie van liefde – met de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus (1 Johannes 1:3)
  • Liefde tot en gehoorzaamheid aan het Woord van God (1 Johannes 2:5)
  • Liefde tot al degenen die uit God geboren zijn (1 Johannes 4:12)

In een plaatje zou je dit als volgt in beeld kunnen brengen.

de-liefde-van-god

Wat een geweldige gevolgen heeft het feit dat God ons Zijn Geest inwonend gegeven heeft! Als we uit onszelf niet voor God kunnen leven, dan heeft God daar op wonderbaarlijke wijze in voorzien. Hij heeft ons Zijn Geest gegeven en daardoor ook de liefde tot Hemzelf, tot de Heer Jezus en tot alles wat van Hem komt!

De Heer Jezus heeft Zelf de Vader gevraagd Zijn Geest te zenden omdat Hij wist dat de discipelen en wij uit onszelf niet Hem en Zijn Woord konden liefhebben.

Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht. En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid” (Johannes 14:15,16)

De basis voor het persoonlijke en gemeenschappelijke leven van de christen

Wat we hier beschreven hebben is de kern van het persoonlijke geloofsleven. Maar het is ook de basis voor het gemeenschappelijke leven van de gelovigen. Immers, zij zijn “door een Geest tot een Lichaam gedoopt” (1 Korinthe 12:13), wat betekent dat ze door de wedergeboorte ook door de Heilige Geest gevoegd zijn in de Gemeente van de Heer Jezus Christus.

Lees verder wat het is te ‘wandelen naar de Geest‘.