Arm, blind en naakt

Onlangs zijn we in de zondagse samenkomst weer eens bepaald bij de brief aan de gemeente in Laodicea. Naar aanleiding daarvan hier een paar opmerkingen.

De brief aan Laodicea is, om het zo maar eens te zeggen, de laatste brief die de Heer Jezus aan de Gemeente heeft gestuurd (Openbaring 3:14-22; zie ook hier). Het is Zijn Woord speciaal voor christenen die leven in de laatste dagen.

Lauwheid

Het grote kenmerk van de christenheid is de lauwheid; we denken dat het allemaal wel goed zit, maar hebben ondertussen niet in de gaten dat de werkelijkheid – zoals God die ziet – juist anders en zelfs tegengesteld is. De realiteit is dat we in werkelijkheid arm zijn, terwijl we denken dat we rijk zijn en niks van God nodig hebben. We denken dat we het allemaal wel goed zien, en dat onze ideeën over het leven wel zullen overeenkomen met hoe God erover denkt; maar in werkelijkheid zijn we blind. En tenslotte hebben we het idee dat we het allemaal goed voor elkaar hebben in ons leven, terwijl we in werkelijkheid naakt zijn. Het doet denken aan het verhaal van ‘de nieuwe kleren van de keizer’. Denken dat je de prachtigste kleren aanhebt, terwijl je in werkelijkheid in je blootje loopt.

Arm, blind en naakt, terwijl we niks in de gaten hebben en denken dat het allemaal wel goed zit en dat God wel blij met ons zal zijn. Het lijkt op het volk Israël dat afvallig is, maar zegt “Voorzeker, ik ben onschuldig (…)” (Jeremia 2: 35 en ook 16:10). De lauwheid van Laodicea is de reden dat de Heer Jezus afstand neemt en ons ‘uit Zijn mond spuwt’ (Openbaring 3:16).

Maar Hij is nog genadig en komt met drie ‘adviezen’ (3:18). Ik noem het maar ‘adviezen’ omdat het geen bevelen zijn; Hij ‘raad ons wat dingen aan’. Bij de Here is geen dwang, we moeten niks, maar Hij wil graag dat we vrijwillig, uit liefde tot Hem handelen en Zijn raad opvolgen. Dat verheugt Hem het meest en brengt ook voor ons eigen hart de grootste zegen.

Goud

Koop goud van Mij, gelouterd door het vuur, opdat u rijk wordt”.

Heerlijkheid

Goud’, dat kan over niemand anders gaan dan over de Heer Jezus Christus Zelf. Goud is een beeld van de heerlijkheid van God en in Wie komt Gods heerlijkheid tot uitdrukking? In 2 Korinthe 4 zegt Paulus het zo:

“(…) het evangelie van de heerlijkheid van Christus, Die het beeld van God is (…) tot verlichting met de kennis van de heerlijkheid van God in het aangezicht van Jezus Christus.” (2 Korinthe 4:4,6).

De heerlijkheid van Christus is dat Hij beeld van God is en als we dus naar Christus kijken, Zijn aangezicht zien, zien Wie Hij is en wat Hij gedaan heeft, dan zien we de heerlijkheid van God. Je zou kunnen zeggen dat Hij zichzelf – Gods Goud – aan ons aanbiedt. Hij, Gods Zoon, Jezus Christus, Die het werk van verzoening op het kruis van Golgotha heeft volbracht. In de brief aan de Hebreeën staat het zo mooi:

Hij, Die de afstraling is van Gods heerlijkheid en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had gebracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen.” (Hebreeën 1:3).

Christus de Gekruisigde

Het is ‘goud, gelouterd door vuur’ en dat laat zien dat het om Christus gaat, die op Golgotha’s kruis tot zonde is gemaakt en het oordeel van de heilige God over onze zonden gedragen heeft. Door dat te doen heeft Hij ‘de reiniging van onze zonden tot stand gebracht’ en zit Hij nu in de hoogste hemelen aan de rechterhand van de Majesteit (zoals het in Hebreeën 1 staat). Er is bij God in de hemel één Mens, Jezus Christus, Die na Zijn werk hier op aarde door God verheerlijkt is (1 Petrus 1:21). Gods heerlijkheid is niet zichtbaar voor ons als we het kruis van Christus buiten beschouwing laten. Het gaat om Christus, de Gekruisigde (1 Korinthe 1:23 en 2:2) – Hij is het ‘Goud van God’ om het zo maar eens te zeggen.

Goud kopen

Praktisch betekent het dat we ons opnieuw moeten verdiepen in de persoon van de Heer Jezus Christus. Hij moet weer het meest waardevolle voor ons hart worden. Daarvoor hebben we Gods Woord ontvangen, dat boven alles spreekt van Hem, de Zoon van Gods liefde. We zullen weer opnieuw Zijn Woord ter hand moeten nemen en wat over Hem geschreven is in onze harten moeten opnemen en overdenken. Op die manier moeten we weer opnieuw de waarde van de Heer Jezus zien en van Hem onder de indruk komen.

Eigenlijk is het toch niet meer dan normaal dat Degene die voor God het meest waardevol is, ook voor het hart van al Gods kinderen het meest waardevol is?

Maar we moeten er wel iets voor over hebben: het kost ons wel wat en daarom zegt de Heer ook dat we het goud moeten ‘kopen’. Het kost ons geen geld, maar uitsluitend tijd en die zullen we moeten ‘opofferen’ om dat goud van God te verwerven. Wanneer we dàt ervoor over hebben zullen we ervaren dat het goud dat we ervoor terugkrijgen oneindig veel meer waard is dan de tijd die het ons ‘kost’. Dat is precies wat de Heer Jezus ook zegt: ‘(…) opdat u rijk wordt’ (Openbaring 3:18).

Zonder Christus de Gekruisigde zijn we arme christenen

Witte kleren

(…) witte kleren, opdat u bekleedt bent en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt.”

‘Witte kleren’ doen ons meteen denken aan de kleren van fijn linnen die de priesters in Israël droegen, als ze hun werk in de tabernakel of de tempel uitvoerden. Het herinnert ons aan onze priesterdienst: het dagelijks brengen van ‘offers van lof en dank’. Lof en dank voor het werk dat de Heer Jezus op het kruis volbracht heeft. We hebben er eerder over geschreven (zie bijvoorbeeld hier).

Het kan toch niet anders? Wanneer de Heer Jezus kostbaar voor ons is – goud van God –  dan zal toch als vanzelf de dank en lof uit ons hart opstijgen tot Hem en tot God, onze Vader? Dat is toch niet meer dan logisch? De tekst geeft daar ook aanleiding toe: “Ik raad u aan dat u van Mij goud koopt (…) en witte kleren (…)”.

Het goud en de witte kleren horen bij elkaar; het ene niet zonder het andere en het andere niet zonder het ene.

Bekleed

Wanneer we deze adviezen van de Heer opvolgen, zullen die witte kleren ons ook bekleden. Praktisch kan dat betekenen dat we meer van de Heer Jezus laten zien; meer op Hem gaan lijken. Die bekleding zorgt er ook voor dat we niet meer naakt rondlopen en “de schande van onze naaktheid niet openbaar wordt”; denk maar aan de ‘kleding van de keizer’ hierboven. Je zou kunnen zeggen dat niet meer zichtbaar is dat we van nature zondaren zijn. Het is wat Paulus schrijft:  “Maar bekleed u met de Here Jezus Christus, en verzorg het vlees niet om begeerten op te wekken” (Romeinen 13:14).

Ook hierin is de Heilige Geest in ons werkzaam, volgens wat Paulus schrijft:

Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt.” (2 Korinthe 3:18).

Blindheid

De christenen in Laodicea dachten dat het prima in orde was, maar ze zagen het niet goed. Sterker, de Heer zegt dat ze blind waren. Ze zagen er helemaal niks van en ze begrepen niet waar de Heer het over had. Het is hetzelfde als de Heer Jezus tegen de Farizeeën zegt: “En sommigen van de Farizeeën die bij Hem waren, hoorden dit en zeiden tegen Hem: Zijn wij dan soms ook blind? Jezus zei tegen hen: Als u blind was, zou u geen zonde hebben, maar nu u zegt: Wij zien, zo blijft dan uw zonde.” (Johannes 9:40,41). Zowel de Farizeeën als ook de christenen in Laodicea waren geestelijk blind en de Heer Jezus confronteert hen daar heel direct mee. Ze leven in hun eigen geestelijke wereldje – tegenwoordig zou je zeggen: ‘in hun eigen religieuze bubbel’ – en dat is voor hen de werkelijkheid waar ze in geloven. Maar de Heer zegt ze dat ze blind zijn en geen zicht hebben op de werkelijkheid zoals die echt bestaat, de werkelijkheid zoals God die ziet.

Zijn we blind of zien we?
Ogenzalf

Wat is de remedie? Ogenzalf! Of te wel: toegeven dat je blind bent, dat je het niet goed ziet en niet goed bezig bent en het advies van de Heelmeester ter harte nemen en opvolgen. Dat betekent dus: Goud van God kopen! Daar begint het en dan komt de rest daarna. De Heer Jezus Christus voor je hart stellen, Zijn Woord lezen, Hem danken en eren . Dan werkt Gods Geest door Zijn Woord en gaan we de dingen weer zien zoals God ze ziet. En bovenal: dan gaan we de grootheid en heerlijkheid van de Heer Jezus weer zien. Dan verandert ons leven!

Hij staat aan de deur

De Heer geeft het advies waar we over hebben nagedacht. Iemand zou kunnen denken dat het nog wel een hele zoektocht is naar dat ‘Goud van God’. Maar dan vergis je je in de Heer: Hij staat al aan de deur van je hart en klopt om binnengelaten te worden.

Hij wil je graag laten genieten van Wie Hij is, Hij wil maaltijd met je houden, gemeenschap met je hebben.

En dat niet een keertje, maar elke dag. Dat moeten we volhouden, daarin moeten we groeien en overwinnen. De beloning voor de overwinnaar is met Hem te zitten op Zijn troon.

Steeds maar weer

Het bovenstaande zal niet nieuw voor je zijn. We hebben het er al meerdere keren over gehad. Maar het valt me op dat de Bijbel er steeds weer opnieuw over spreekt, zij het vaak in andere bewoordingen. Mezelf moet ik het ook steeds voorhouden, dat hier het geheim van ons christenleven ligt. Wanneer we in deze laatste dagen willen overwinnen zullen we het ‘Goud van God’ moeten kopen! Anders gaat het niet.

Daarom, broeders, beijver u des te meer om uw roeping en verkiezing vast te maken; want als u dat doet, zult u nooit meer struikelen. Want zo zal u in rijke mate de toegang worden verleend tot het eeuwig Koninkrijk van onze Heere en Zaligmaker, Jezus Christus. Daarom zal ik niet nalaten u altijd aan deze dingen te herinneren, hoewel u ze weet en in de waarheid, die bij u is, versterkt bent.” (2 Petrus 1:10-13)