De Laatste Reformatie

Een tijdje terug ontdekte ik ‘De Laatste Reformatie’ op internet. Niet lang daarna zag ik in de parkeergarage in het dorp een auto staan met op de achterkant in koeien van letters DELAATSTEREFORMATIE.NL. En tenslotte sprak ik in september iemand die daarover begon. Nadat we kort hadden kennisgemaakt, vertelde hij me desgevraagd dat ‘ie de Heer Jezus kende als zijn Heer en Heiland en dat hij – als ik me goed herinner – naar de Christelijk Gereformeerde Kerk ging. Toen vroeg hij opeens of ik Torben Søndergaard kende. Nu was ik die naam al weer vergeten, maar kon nog wel de relatie leggen naar De Laatste Reformatie (DLR). Het bleek dat hij daarvan nogal onder de indruk was en wilde weten wat ik ervan vond. ‘k Weet niet meer precies hoe het gesprek verliep, maar in elk geval heb ik hem gezegd dat dit ernstige dwaalleer is, waar we ons maar niet mee moeten inlaten.

Vandaar dat we er hier aandacht aan schenken.

De Laatste Reformatie – wat is het?

Dit is wat ze zelf schrijven op hun website:

De Laatste Reformatie (Engels: The Last Reformation) is een nieuwe beweging, begonnen in 2011 en die nu in een snel tempo over de wereld gaat. Vooral in Nederland slaat de boodschap enorm aan. Nederland is dan ook het land waar deze beweging het snelste groeit. Het gaat erom dat we weer gaan zien wat we lezen in het boek Handelingen. We geloven dat wat we daar lezen ook voor vandaag is en dat we een vergelijkbaar leven behoren te leven als de eerste gelovigen. Daarvoor is een reformatie van de kerk noodzakelijk, want de meeste kerken staan erg ver weg van de realiteit van Handelingen.
De huidige Protestante kerk lijkt in zoveel opzichten op de Rooms Katholieke Kerk en zo weinig op wat we lezen in de Bijbel en met name het boek Handelingen. Daarom hebben we een reformatie nodig die zoveel dieper gaat dan de reformatie waar Martin Luther en anderen mee kwamen. We hebben het over een reformatie die gaat over doctrines, de Heilige Geest en het kerksysteem. Waarom doen we kerk op deze manier?

dlr1Hun visie verwoorden ze als volgt:

Allereerst is het belangrijk dat we weer terugkeren naar het evangelie. Het evangelie is de basis en als er iets is waar we niets van af mogen doen dan is dat het evangelie. Het evangelie is niet “Jezus in je hart vragen”, of een zondaarsgebed opzeggen, of gewoon geloven in het bestaan van God. Nee, Jezus zei dat we hem moeten volgen. En om hem te kunnen volgen moeten we, zoals Jezus zei, opnieuw geboren worden. Geboren uit water en geboren uit de Geest. We hebben het over het erkennen van onze zonden en ons daarvan bekeren naar God, geloven in Jezus en gedoopt worden in zijn naam en dan de Heilige Geest ontvangen. Dat betekent om opnieuw geboren te zijn. Dit moeten we verkondigen, aan iedere kerk, elk huishouden, elke christen! Want er zijn veel kerkgangers die niet werkelijk wedergeboren zijn en ook zij moeten het evangelie horen.
Het volgende wat we willen doen is het kickstarten van alle christenen in het leven waarover we in de Bijbel lezen. Kickstarten betekent het trainen van mensen, ze te discipelen om de dingen te doen, niet alleen horen, maar doen. Welke dingen? De zieken genezen, demonen uitdrijven, het evangelie verkondigen, mensen dopen in water en mensen dopen in de Heilige Geest. Het gaat erom dat we discipelen maken!
Tenslotte willen we een reformatie zien van de kerk. Een kerk die teruggaat naar het eenvoudige leven met God dat de eerste discipelen leefden in Handelingen. Een kerk waarvan Jezus het hoofd is en we allemaal broers en zussen zijn. Waarbij we allemaal geleid worden door de Heilige Geest. De kerk is geen gebouw, geen bijeenkomst, geen programma. Nee, het is een beweging van discipelen van Jezus, een familie, een leven.

Wat doen ze?

Ze hebben een eigen website en veel materiaal staat ook op YouTube. Wanneer je daar een beetje doorheen kijkt, krijg je het volgende beeld.

  • Het evangelie op de straat. Veel van de activiteiten vinden op straat plaats. Er wordt met mensen gesproken. Het evangelie van bekering en vergeving van zonden wordt aan de mensen voorgehouden.
  • Gebed en genezing. Er wordt ook aan mensen gevraagd of ze misschien ziekten hebben waar ze graag van genezen zouden willen worden. Er wordt dan met mensen gebeden en er zijn nogal wat gevallen te zien waarin mensen ervan getuigen dat ze genezen zijn.
  • Dopen. Mensen die zich bekeren worden zo gauw mogelijk gedoopt. Er wordt geleerd dat men dan ook de Heilige Geest ontvangt. In veel gevallen zie je dat er in tongen gesproken wordt, zowel door degene die doopt als door degene die gedoopt wordt.
  • Kickstarten. Na de doop worden mensen liefst zo gauw mogelijk meegenomen in een zgn. ‘kickstart’. Ze gaan mee de straat op om te evangeliseren en om mensen te genezen. Er wordt ze voorgedaan hoe je mensen geneest en dan mag ook een ‘nieuweling’ het proberen. Als iemand het een paar keer gedaan heeft, kan hij of zij het verder zelf ook doen[1].

Hoe te beoordelen?

Er valt over DLR ongetwijfeld veel te zeggen[2], maar we proberen ons hier tot een paar opvallende zaken te beperken.

Gedoopt worden en de Geest ontvangen.

Wanneer een mens zich tot God bekeert en de Heer Jezus als Heiland en Heer aanneemt, wordt hij wedergeboren en ontvangt de Heilige Geest. Dat is ‘van Godswege’ en uit genade, niet door een of andere menselijke handeling. Zie bijvoorbeeld Galaten 3:2, Titus 3:5, 1 Petrus 1:3,23. We zijn dan tevens ‘gedoopt met de Geest’, wat niet een aparte activiteit of een apart moment is, maar een ander aspect van het feit dat iemand de Heilige Geest ontvangt bij zijn bekering. De ‘doop met de Geest’ ziet namelijk op het feit dat we dan ook toegevoegd zijn tot ‘dat ene lichaam’, de gemeente van de Heer Jezus Christus.

“Ook wij allen zijn immers door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt“ (1 Korinthe 12:13).

Altijd wanneer iemand het heeft over ‘de doop met de Geest’ als iets afzonderlijks, moeten we argwanend zijn. Immers, het is onbijbels en de vraag is dan, wat men er mee wil. Dat wordt niet altijd meteen duidelijk, maar vaak wel.

Zo ook hier bij DLR; men doopt iemand in water, waarbij de handen worden opgelegd en de dopeling – zo zegt men – ook de Heilige Geest ontvangt. Het ‘bewijs’ daarvan is dan dat de dopeling ook in tongen begint te spreken. Het spreken in tongen is een belangrijk fenomeen bij DLR en wordt ook gebruikt (zo leert men – bv op 5’50” van de video Les 11) om ‘openbaringen te krijgen, dicht bij God te komen, visioenen of profetieën te ontvangen’. Wat iemand op deze manier ontvangt kan hij volgens DLR ook weer doorgeven. Er wordt letterlijk gezegd dat je anderen ‘kunt dopen in de Heilige Geest’!

De valse leer dat men gedoopt moet worden in of met de Heilige Geest zet de deur wagenwijd open voor demonische beïnvloeding en manifestaties

Overdracht van demonische invloeden

Er gebeurt wel degelijk wat bij de DLR-doop en het is geen onzin dat er mensen bij zo’n doop iets bijzonders beleven. Maar het is niet de Heilige Geest die de dopeling ontvangt. Het zijn demonische invloeden die overgedragen worden van degene die doopt op de dopeling. Het ‘bewijs’ daarvan is het spreken in tongen [3], een uiting van demonische werkzaamheid. Maar het voelt goed en men denkt dat het de Heilige Geest is! (zie ook hier).

Het is feitelijk dezelfde misleiding die we ook bij “There is more!” zijn tegengekomen en die daar ‘impartatie’ (overdracht) genoemd is.

Genezingen

De simpele basisgedachte achter DLR is dat we moeten doen wat Jezus ook deed: het evangelie prediken en mensen genezen. Dat is de opdracht voor elke gelovige. Daarom is dit ook wat men bij DLR consequent in de praktijk probeert te brengen.

We besteden hier verder geen aandacht aan de ‘genezingen’; dat moet nog een keer apart gedaan worden. Hier slechts een paar opmerkingen.

  • Kan het werkelijk zo zijn dat in een setting waar zoveel demonische activiteit plaats vindt – zoals bv. overdracht van demonische krachten, tongentaal, visioenen – God dit bevestigt met wonderlijke genezingen? Ik meen van niet.
  • Wanneer dan toch ‘genezingen’ plaats vinden, kan dit alleen maar uit de duistere bron van Gods tegenstander komen. Ook bij Reiki en soortgelijke praktijken komen vergelijkbare ‘genezingen’ voor.
  • Dat onze God zieken kan genezen is buiten kijf. Maar het is niet Zijn werk in de setting zoals we die bij DLR aantreffen.

DLR is aantrekkelijk en toegankelijk

Kennelijk is wat DLR brengt voor veel mensen aantrekkelijk. Waarschijnlijk ook voor veel christenen die denken dat wat ze hier tegenkomen het christelijk geloof is zoals het bedoeld is geweest. Geen kerkorganisatie met gebouwen, maar simpel het evangelie verkondigen en genezen. Er wordt een evangelie van bekering en vergeving van zonden gebracht en het christelijke leven, althans  zoals zij het leren, wordt in de praktijk uitgeleefd.

DLR is ook erg toegankelijk en laagdrempelig. Het is voor iedereen en je hoeft geen lid te worden van een kerk of gemeenschap. Je hoeft ook niet naar een specifieke samenkomst te gaan, bijvoorbeeld van Jan Zijlstra of Randy Clark, om iets ‘van de Geest’ te beleven. Het is geen wonder dat het veel mensen – waarschijnlijk vooral ook christenen – aantrekt.

dlr2

Hoe gaat het verder?

We leven in een tijd waarin velen in toenemende mate

“(…) afvallig worden van het geloof en zich wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen” (1 Timotheüs 4:1).
“Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij <zullen zoeken wat> het gehoor streelt (…). Zij zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels”.  (2 Timotheüs 4:3,4)

Zolang de Heer Jezus nog niet terugkomt, zullen de ontwikkelingen zoals in deze bijbelteksten beschreven nog wel doorgaan. DLR zal dan echt niet het laatste fenomeen zijn. Er zullen ongetwijfeld nog ergere vormen ontstaan; wees er maar op voorbereid.

Blijft u echter bij (…) de heilige Schriften, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof dat in Christus Jezus is.
Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust” (2 Timotheüs 3:14-17)

 

 

 

 


[1] Het idee achter de ‘kickstart’ is net als bij de kickstart van een motor of bromfiets. Er werd op een (kickstart-)pedaal getrapt, waardoor de motor gaat lopen. De motor is daarmee ‘gekickstart’. Daarna hoef je alleen nog maar gas te geven om te kunnen rijden. Dat zit ook achter de kickstart bij DLR: je maakt de kickstartsessie mee, ervaart wat het is om voor mensen te bidden en ze te genezen en dan kun je het zelf ook doen. Je bent dan ‘gekickstart’ en daarna hoef je, bij wijze van spreken, alleen maar gas te geven om het te laten gebeuren. Je kunt het zelf en je kunt het doorgeven aan anderen.

[2] Zie ook een uitgebreide beoordeling hier.

[3] Met ’tongen’ wordt hier bedoeld gebrabbel, geen begrijpelijke normale taal