De Schepper van alle dingen

Onlangs kwam ik in de brief aan Kolosse de uitdrukking tegen dat ‘alle dingen tezamen bestaan door Hem’. Voor mij was dat een eye-opener in verband met het evolutiegeloof. In dit artikel een korte zoektocht door het Nieuwe Testament. Het werd me opnieuw duidelijk dat de Bijbel geen enkele ruimte laat voor welk evolutiegeloof dan ook.
Vooraf eerst maar even een kort filmpje …

De Bijbel is (g)een sprookjesboek.

De Schepper eren

We beginnen met de tekst  die we al eerder als uitgangspunt genomen hebben:

Zij hebben de waarheid van God vervangen door de leugen, en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, Die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen.” (Romeinen 1:25)

God wil graag als de Schepper door al Zijn schepselen geëerd worden. Als de mens dat niet wil, zijn de gevolgen desastreus, zoals we al eerder hebben gezien (zie hier). Wanneer God zich in de schepping en in Zijn Woord kenbaar maakt als de Schepper van alle dingen, dan kunnen we dat wel ontkennen, maar dan hebben we het toch echt over een andere God, niet de God van de Bijbel.

Alle dingen

God is de Schepper. Maar het is nog concreter: Hij Die het Woord is, is de Schepper.

In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in het begin bij God. Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.” (Johannes 1:1-3)

Het Woord is God, maar ook bij God. Hij is de Zoon van God, zoals ook het evangelie van Johannes duidelijk laat zien. Alle dingen zijn door Hem gemaakt, niets uitgezonderd, zoals ook Paulus schrijft:  “(…)  God, Die alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus.” (Efeze 3:9).
Alle dingen is echt alle dingen en het betekent niet dat God het begin gemaakt heeft en de rest door evolutie is ontwikkeld. Alle dingen zijn door Hem geschapen!

De zichtbare en de onzichtbare dingen

Alle dingen bevat dan ook werkelijk alles; de dingen in de hemel en op aarde en niet alleen de zichtbare, maar ook de onzichtbare dingen.

“Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen.“ (Kolosse 1:16)

Ook alle voor ons onzichtbare machten en hun gezagsverhoudingen zijn door Hem gemaakt. Ze zijn niet alleen door Hem, maar ook voor Hem geschapen. Hij is ook het doel van de onzichtbare schepping. 

Geen zweem van evolutie

Onze Schepper, de Zoon van God, heeft alles gemaakt en Gods Woord laat geen enkele ruimte voor welke vorm van evolutie-denken dan ook. Tegenover het evolutiegeloof staat het geloof in het Woord van God. We mogen de Bijbel niet vermengen met het evolutiegeloof, wat er om ons heen ook gezegd en gepromoot wordt.

“Door het geloof zien wij in dat de wereld tot stand gebracht is door het Woord van God, en wel zo dat de dingen die men ziet, niet ontstaan zijn uit wat zichtbaar is.” (Hebreeën 11:3)

Evolutiegeloof is dat het zichtbare ontstaan is uit het zichtbare, maar volgens dit Schriftwoord is dat niet waar. Alles is door het Woord van God tot stand gebracht.

(…) en alle dingen bestaan tezamen door Hem.” (Kolosse 1:17)

Het woord ‘tezamen’ is bijzonder, want het spreekt van een samenhang tussen alle dingen, die door God Zelf bedacht en gemaakt is. In de hele schepping bestaat een onderlinge samenhang, een goddelijke orde. Het betekent dat de samenhang, zowel in het universum als in de ‘microkosmos’, zoals bijvoorbeeld het menselijk immuunsysteem, door de Schepper is ontworpen en geschapen. Zo is het menselijk immuunsysteem niet uit ‘lagere vormen’ ontstaan door wat voor soort evolutie dan ook. Logisch/wetenschappelijk kan dat al helemaal niet, maar ook Gods Woord geeft hier aan dat de Schepper het Zelf heeft ontworpen en gerealiseerd. Alle samenhang en complexiteit daarvan is ontworpen en gemaakt door de God van de Bijbel.

Het ligt er maar aan wat je onder geloof verstaat en welke God je wilt dienen. De Bijbel is er wel duidelijk over.

Het woord ‘bestaan’ betekent ook het in stand houden van het tot stand gebrachte. Zo begint ook de brief aan de Hebreeën: “(…) de Zoon, door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft, Hij, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord (…)” (Hebreeën 1:3). God heeft alles geschapen, het tot stand gebracht, maar daarna heeft Hij Zijn schepping niet losgelaten. Hij draagt en houdt haar nog steeds in stand.

Er is nog nooit een tijd geweest als vandaag de dag, waarin op alle fronten de goddelijke ordening, de samenhang die Hij gewild en geschapen heeft, zo direct wordt ontkend en afgebroken.

Hij kwam in de wereld

Deze grote Schepper, het Woord, de Zoon van God, Die alle dingen geschapen heeft, is mens geworden en in Zijn eigen schepping gekomen. Hij kwam vanuit de onzichtbare wereld in deze aardse wereld van zichtbare dingen.

“Hij was in de wereld en de wereld is door Hem ontstaan en de wereld heeft Hem niet gekend.” (Johannes 1:10)

Wat een ongelooflijk drama, wanneer de Schepper mens wordt en door Zijn eigen schepselen niet gekend wordt; toen niet en nu niet. We weten hoe het gegaan is; door de mensen verworpen en gekruisigd op Golgotha.

Het evangelie

Wanneer Paulus in Athene het evangelie verkondigt, begint hij te spreken over de God die ze niet kennen. Daar begint het evangelie altijd mee: met de God die ons geschapen heeft.

De God Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is, Deze, Die [een] Heere van de hemel en van de aarde is (…).” (Handelingen 17:24)

Het begint met God Die de Schepper is. Maar niet alleen dat; Hij is ook de Heer van de hemel en de aarde. Hij is de eigenaar, de hoogste in gezag, de hoogste autoriteit over de hemel en de aarde. Tot die God moeten we ons bekeren en Christus aannemen Die Hij in genade geschonken heeft.

“God heeft Hem openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed.” (Romeinen 3:25)

De bron van Gods schepping

Wanneer de Heer Jezus tot Laodicea spreekt, de laatste gemeente zogezegd, maakt Hij Zich als volgt kenbaar.

Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping (…)” (Openbaring 3:14,22)

Het lijkt erop dat in deze laatste dagen het extra belangrijk is dat we vasthouden aan het feit dat onze Heer de bron, de oorsprong van de schepping is. Want dat is wat ‘het begin‘ betekent: de bron of oorsprong van de schepping. Eigenlijk staat het er met een dubbele nadruk: ‘… van Gods schepping’.

Een troon in de hemel

Wanneer de apostel Johannes mag zien wat er in de toekomst zou gebeuren, begint dit met een indrukwekkend schouwspel rondom de troon in de hemel (in Openbaring 4). We kunnen ons nauwelijks voorstellen wat daar beschreven wordt, maar we zullen er straks bij zijn! Luister wat de gemeente (‘ouderlingen’, beter: ‘oudsten’) zal zingen:

En telkens wanneer de dieren heerlijkheid, eer en dank brachten aan Hem Die op de troon zat en Die leeft in alle eeuwigheid, wierpen de vierentwintig ouderlingen zich neer voor Hem Die op de troon zat, aanbaden Hem Die leeft in alle eeuwigheid, en wierpen hun kronen neer vóór de troon en zeiden: U bent het waard, Heere, te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de kracht, want U hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil bestaan zij en zijn zij geschapen.” (Openbaring 4:9-11)

Het laatste bijbelboek is de “Openbaring van Jezus Christus” (1:1) en ontvouwt hoe Hij door oordelen heen Zijn rijk hier op aarde zal vestigen. Dan is het bijzonder dat er aan het begin van de beschrijving van Zijn toekomst gerefereerd wordt aan het feit dat Hij alles geschapen heeft naar Zijn wil.


Zo getuigt ook het hele Nieuwe Testament van onze Schepper.
Hij is de eeuwige Zoon van God, Die mens geworden is,
gestorven is op Golgotha’s kruis en straks terugkomt om Zijn rijk te vestigen.
De toekomst is van Hem, net zoals het begin van Hem is.
Laten we vasthouden aan het ondubbelzinnige getuigenis van Gods Woord.

Aan Hem, de Schepper van ’t heelal,
de hoogste Heer en Koning,
brengt heel de hemel roem en eer,
lofzingend in Zijn woning.

En wij ook buigen ons voor Hem,
de bron van alle dingen,
in ’t blij vooruitzicht tot Zijn eer
het nieuwe lied te zingen:

“Het Lam, voor ons op aard’ geslacht,
is eeuwig waard t’ontvangen
de wijsheid, rijkdom, eer en kracht
en dankb’re lofgezangen.”

Geestelijke Liederen nr 148