Mystiek

Uit een nieuwsbrief van ‘The Berean Call (TBC) van 10 oktober 2021 neem ik het onderstaande over.

De mystiek verovert in razend tempo zowel de culturele, politieke, educatieve als religieuze organisaties.

Ondermijnen van de gezonde leer

Het ondermijnen van de gezonde leer is Satans voornaamste doel in zijn poging om het geloof en de vruchtbaarheid van gelovigen schipbreuk te laten lijden. De strategie bestaat uit het corrumperen van het Woord van God door er iets aan toe te voegen of er iets van af te halen. Zo worden de Schriften verdraaid door de inbreng van de in zonde gevallen en beperkte en eindige mens en de bijdragen van verleidende geesten en leringen van demonen (1Timotheus 4:1). Dergelijke wijzigingen breken de objectieve waarheid van de Schrift af. De Bijbel blijft niet langer bestaan als Gods Woord wanneer “aanpassingen” worden gemaakt door andere bronnen. Vandaag de dag gebeurt dit op ongekende wijze, vooral door de (her)introductie van mystiek.

Mystiek

Mystiek, het tegengestelde van het objectieve Woord van God, wordt door The Merriam-Webster Dictionary gedefinieerd als “het geloof dat directe kennis van God, geestelijke waarheid, of ultieme werkelijkheid kan worden bereikt door subjectieve ervaring zoals intuïtie of inzicht” en voegt eraan toe dat het “vage speculatie, een geloof zonder gezonde basis” is. Google geeft als definitie: “geloof dat gekenmerkt wordt door zelfbedrog of dromerige verwarring van gedachten, vooral wanneer het gebaseerd is op de aanwezigheid van bovennatuurlijke kwaliteiten of mysterieuze autoriteiten.” Een mystieke wereldbeschouwing, die steeds sterker wordt in zowel de wereld als haar religies, zal de grondslag vormen voor de komende één-wereld-religie.

Universele religie

Een van de vele redenen daarvoor is dat mystiek een universele aantrekkingskracht heeft die alle godsdiensten van de wereld zal aantrekken en verenigen. Waarom? Omdat de mystiek doctrine (regels, voorschriften, geboden, verplichtingen, eisen, enz.) vermijdt. De doctrines van de Bijbel zijn door God gegeven en moeten worden gehoorzaamd; ze niet gehoorzamen is rebellie. Dat is de toestand van de wereld en helaas ook de toestand van velen binnen de christenheid. De godsdiensten van de wereld hebben ook doctrines, zij het valse, waartegen hun volgelingen vaak in opstand komen. Doctrines leiden tot verdeeldheid omdat mensen niet erg houden van regels die gehoorzaamheid eisen. Hoe strenger de regels, hoe minder aantrekkelijk de religie. Voor het verenigen van de godsdiensten is het nodig dat de doctrines, de regels, onbelangrijk worden en daarvoor gebruikt de satan de mystiek. Zodat de hele mensheid met de verschillende geloofssystemen in het spirituele web van satan en de antichrist kan worden gevangen.

Tot zover de nieuwsbrief – hierna nog een korte toevoeging mijnerzijds.

De directe invloed van demonen in de ziel van de mens bewerkstelligt inderdaad het loslaten van (vooral de Bijbelse) dogma’s. We hebben dat al eerder gezien: het leidt er toe dat de Bijbel niet meer gezaghebbend is.
In een gesprek zei iemand me eens dat er veel belangrijke dingen in de Bijbel staan, maar de waarheid ervan moest door hem eerst innerlijk ervaren worden, wilde hij het als gezaghebbend erkennen. Later begreep ik hoe hij zich in de contemplatie begeven had en hoe dit ‘ervaringsgeloof’ voor hem de echte waarheid is geworden.

De satan is er natuurlijk vooral op uit om Gods Woord van zijn kracht te ontdoen en daarom zijn vooral christenen zijn doelwit. De rest van de religies heeft hij zogezegd al ‘in zijn zak’.

Jaren geleden zag ik in Trouw een kop staan boven een interview met Jacobine Geel die luidde: ‘De binnenkant van alle religies is dezelfde’. Dat vond ik een intrigerende kop en ik ben hem nooit meer vergeten. De uitspraak geeft precies weer wat de mystiek doet: de gemeenschappelijke en universele ervaring van het bovennatuurlijke in de (religieuze) mens. Naar aanleiding van de TBC nieuwsbrief zocht ik met Google nog eens naar die kop. ‘k Heb hem niet gevonden, maar wel een herhaling ervan die ze later eens heeft uitgesproken.

Maar tegelijkertijd geloof ik dat je, als je naar de mystieke kant, naar de binnenkant van de geloven gaat, zult ontdekken dat al die godsdiensten op elkaar lijken.”

Dat is de reden waarom religies elkaar kunnen vinden en waarom bijvoorbeeld protestanten en rooms-katholieken steeds meer naar elkaar ‘toegroeien’: de mystieke ervaring die ze hebben is dezelfde en de doctrine, de leer, speelt daardoor geen rol van betekenis meer.