Een dag in Jeruzalem

De komende antichrist zou een jood moeten zijn en zeker geen moslim of christen. Althans, dat was één van de opvattingen in een gesprek over de antichrist. De reden daarvoor was dan dat de Joden hem alleen maar zouden accepteren, wanneer hij uit ‘het huis van David’ afkomstig was. Maar wat als de joden zich zouden laten misleiden?

Een dag in Jeruzalem

Mijn eerste – en tot op heden enige – reis naar Israel vond een paar jaar geleden plaats. Voor die tijd had ik het idee dat orthodoxe Joden serieus met het Oude Testament bezig zijn, ook al lezen ze het Nieuwe Testament niet en nemen ze nog steeds niet de Heer Jezus als Messias aan. Maar één dag in Jeruzalem heeft dit beeld drastisch veranderd.

Bij het Tempelinstituut

In de eerste plaats een bezoek aan het Tempelinstituut (zie hier en zeker ook hier). Interessant om te zien hoe men daar, rekening houdend met de bijbelse gegevens, de bouw van de tempel voorbereid. Dat geeft de indruk dat men het hele Oude Testament heel serieus neemt. Maar wie schets mijn verbazing wanneer tijdens de rondleiding in het Instituut blijkt dat men er allerlei volstrekt on-Bijbelse opvattingen op na houdt over onderwerpen waar het Oude Testament toch echt niet onduidelijk is. Op vragen van bezoekers wordt dan bijvoorbeeld het volgende geantwoord.

  • De rots waar de Rotskoepel (zie hier) overheen gebouwd is, is de plaats waar God de schepping begonnen is; een rots waaruit de hele aarde is ontstaan. En de kleine rots naast de grote rots zou de plaats zijn waar God Adam en Eva heeft gemaakt.
  • Boze geesten? Die bestaan helemaal niet; er zijn alleen goede engelen. Satan en demonen zijn verzinsels.
  • Het is belangrijk dat de tempel weer gebouwd wordt omdat dit dan weer de enige plaats op aarde is waar alle mensen (niet alleen de joden) rechtstreeks met God in contact kunnen komen.

Wat me duidelijk werd is dat orthodoxe joden selectief met hun bijbel omgaan. Sommige dingen nemen ze letterlijk en erg serieus, en bij veel andere onderwerpen houden ze er net zo lief compleet andere opvattingen op na (net zoals in het christendom trouwens).  Voor mij was dat nogal een schok, want het was zo tegengesteld aan wat ik voorheen dacht.

Bij de Klaagmuur

Het tweede wat er diezelfde dag gebeurde was een gesprek met twee Israëlische  jongemannen bij de Klaagmuur. Ze waren modern en niet orthodox gekleed.

De Klaagmuur met links in de hoek de plaats van ontmoeting

In de hoek bij de Wilsons Boog (zie hier) begonnen ze me te bevragen over de tempelbouw en de komst van de Messias. Ze wilden weten wat ik daarvan vond. In het gesprek ging het op een gegeven moment ook over offerdienst en het nut van het brengen van offers. Het was mooi om hen op die bijzondere plaats te mogen vertellen over het grote Offer dat God Zelf gebracht heeft en het Lam van God dat de zonde van de wereld wegneemt. Ik heb bij ze aangedrongen om toch het Nieuwe Testament te gaan lezen en dan ook vooral de brief aan de Hebreeën waarin sprake is van het ‘betere offer’, dat eens voor altijd gebracht is.

Wat me na dat gesprek in het bijzonder bijbleef was de relatie die ze legden tussen de komst van de Messias en de bouw van de tempel. Zonder dat ze dat direct en met zoveel woorden zeiden gaven ze de stellige indruk dat ze geloofden dat degene die ervoor zou zorgen dat de tempel herbouwd zou worden, voor hen de Messias zou zijn.

Degene die er voor zou zorgen dat de tempel weer herbouwd zou kunnen worden, zou voor hen de messias zijn!

Blij was ik dat ik ze over de Heer Jezus mocht vertellen, maar anderzijds ook geschokt doordat ze zo gemakkelijk straks hun valse messias, de antichrist, zullen aanvaarden. Hij zal het mogelijk maken dat ze weer opnieuw hun tempeldienst kunnen verrichten en hun God kunnen dienen. Althans, dat denken ze. Als ze hun Oude Testament hadden gelezen en geloofd, zouden ze geweten hebben dat die ‘messias’ niet de ware Messias kan zijn. Hoe waar is het woord dat de Heer Jezus gesproken heeft: “Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader, maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen”(Johannes 5:43).

Laten we eens aannemen dat het inderdaad zo is dat degene die straks de tempelbouw mogelijk maakt door de religieuze Joden gezien zal worden als de messias. Dan zal het ons niet verbazen dat ze helemaal enthousiast zullen zijn, wanneer deze antichrist zich in diezelfde tempel zal vertonen en zich als God laat vereren. “Laat niemand u misleiden. (…) de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet” (2 Thessalonicenzen 2:3-4).

Waarheid en leugen

Het werd me opnieuw duidelijk dat misleiding door satan alleen mogelijk is wanneer we Gods Woord veronachtzamen en daar niet aan vasthouden. Zoals het was in het begin – ‘is het echt zo dat God gezegd heeft?’ (Genesis 3:1) – zo is het nu en zo zal het straks ook zijn. Ook voor het volk Israel.

Alleen door vast te houden aan het hele Woord van God worden we voor dwalen en misleiding bewaard.

Dan is het ook niet zo verwonderlijk dat in het gedeelte uit de 2e brief aan de Thessalonicenzen dat hierboven is aangehaald, zo nadrukkelijk sprake is van de tegenstelling tussen leugen en waarheid.

De mensen worden de grote misleiding ingezogen omdat zij “de liefde voor de waarheid niet aangenomen hebben om zalig te worden … de waarheid niet hebben geloofd” (2:10,12). Wie in deze huidige verdwaasde wereld weet nog wat waarheid is en wat leugen? Het is toch bizar dat ‘nepnieuws’ zo’n groot thema is? Het is satans werk, van de ‘vader van de leugen’ (Johannes 8:44), maar tegelijkertijd is het wat God in de eindtijd beschikt over mensen die Hem ongehoorzaam zijn. “Daarom zal God hun een krachtige dwaling zenden, zodat zij de leugen geloven” (2:11). Dat zal straks gebeuren, maar we zien nu de voortekenen al en zien het zich nu al ontwikkelen als nooit tevoren.

Staat dan vast broeders

Het is prachtig dat Paulus de Thessalonicenzen (en ons) daarna de volgende bemoedigende woorden schrijft:

“(…) broeders, die geliefd bent door de Heere, dat God u van het begin verkoren heeft tot zaligheid, in heiliging door de Geest en geloof in de waarheid. Daartoe heeft Hij u geroepen door ons Evangelie om de heerlijkheid van onze Heere Jezus Christus te verkrijgen. Sta dan vast, broeders, en houd u aan de overleveringen waarin u onderwezen bent door ons woord of door onze brief. En onze Heere Jezus Christus Zelf en onze God en Vader, Die ons heeft liefgehad en ons een eeuwige troost en goede hoop gegeven heeft uit genade, moge uw harten vertroosten en u in elk goed woord en werk versterken.” (2 Thessalonicenzen 2:13-17)

Denk maar eens na over wat hier eigenlijk staat en dank God onze Vader voor wat er in Zijn hart voor ons was:

  • Geliefd door de Here
  • Van het begin door God verkoren
  • De Geest die ons apart zet (heiligt) en kracht geeft om de waarheid te (blijven) geloven
  • Om ons de straks de heerlijkheid van de Heer Jezus Christus te geven!
  • Eeuwige troost en goede hoop uit genade ons geschonken door de Heer Jezus Christus Zelf en God de Vader, Die ons heeft liefgehad
  • … dat alles vertroost onze harten en geeft kracht in woord en werk.
Zomaar een plaatje uit Jeruzalem: de Anna-kerk bij Bethesda