Opwekking 2016 trekt 50.000 bezoekers

De 46e editie van de Pinksterconferentie trok 50.000 bezoekers. Onder hen waren 21.000 kampeerders. De rest bezocht de jaarlijkse conferentie van Stichting Opwekking als daggast.

Bron: Opwekking 2016 trekt 50.000 bezoekers (Foto's) – Cvandaag  
Moet je er blij mee zijn?

Veel christenen zijn denk ik blij met Opwekking. Maar ik word er nogal droevig van. Dat zoveel christenen naar een ‘happening’ gaan waar, laten we het maar simpel zo zeggen: ‘de Pinkstergeest waait’, is iets dat mij veel verdriet doet. Op Opwekking waait niet de Geest van God, maar een andere geest. Maar hoe vertel je dat aan christenen die menen dat wat zij ervaren de Heilige Geest is?

Hoe moet je in vredesnaam uitleggen dat je er niet naar toe gaat en dat je vind dat het niet goed is voor een gelovige om naar Opwekking te gaan? Dat valt tegenwoordig bijna niet meer uit te leggen. Toch wil ik er een paar dingen over zeggen, grotendeels gebaseerd op de dingen die ik in het programma zie staan. Immers, je mag aannemen dat de beschrijvingen in het programma aangeven waar het over gaat en dat de belangrijkste dingen genoemd zijn. Via livestream heb ik hier en daar flarden van gezien.

Wie waren er?

Wanneer er op zo’n event 50.000 mensen afkomen, vraagt je je natuurlijk af wie dat zijn. Enkelen ervan ken ik persoonlijk, maar het gros natuurlijk niet. Heel waarschijnlijk zijn de meeste van die 50000 christen. Ongetwijfeld waren er onder die christenen velen – ik mag hopen de meeste – die werkelijk wedergeboren zijn en de Heer Jezus Christus kennen als hun persoonlijke Heiland en Heer.

Toch ga ik niet naar Opwekking en ik zal uitleggen waarom.

Charismatisch

De oorsprong en signatuur van Opwekking is charismatisch. Sprekers uit deze hoek zijn onder meer Kees Goedhart, Martin Koornstra en Wilkin van de Kamp. Over het charismatische hebben we op deze site al meer gezegd; zie bijvoorbeeld hier en hier. Dit alleen al is voor mij reden om hier weg te blijven.

Top-banner-PC2016

Wat ontbreekt!

Als je site bekijkt en je leest wat over het thema, de toespraken en de parallelsessies geschreven staat, dan valt er één ding op. Dat is het volstrekt ontbreken van enige verwijzing naar het kruis van Golgotha! Niets wordt gezegd over het feit dat de Heer Jezus, Gods Zoon, mens is geworden en het werk van verzoening en verlossing heeft volbracht op het kruis van Golgotha! Dat is het belangrijkste kenmerk dat het niet de Geest van God is die hier werkzaam is. Volgens Johannes is het een geest die niet uit God is, de geest van de antichrist.

“Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan. Hieraan kent u de Geest van God: elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God; maar dat is de geest van de antichrist, waarvan u gehoord hebt dat hij komt, en die nu al in de wereld is. (…) Hieraan herkennen wij de geest van de waarheid en de geest van de dwaling.”  (1 Johannes 4:1-3,6b).

Welnu, wanneer je op de site niets kunt vinden over het centrum van het christelijk geloof, namelijk de Heer Jezus Christus en Zijn volbrachte werk op Golgotha’s kruis, dan is dit het werk van een ‘geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is’. Het is een werk van ‘de geest van de dwaling’. Het christelijk geloof gaat juist over “Christus, de Gekruisigde” (1 Korinthe 1:23; 2:2) en als Hij ontbreekt, is dat niet toevallig! Zie bijvoorbeeld nog hier en hier.

Even tussendoor. Dat het ontbreken van ‘Christus de Gekruisigde’ geen toeval is, mag wel blijken uit het feit dat op de site van de Leiderschapsconferentie precies hetzelfde te constateren is. Het Evangelisch Werkverband van de PKN organiseert in september as. een zogenaamde Leiderschapsconferentie met als thema ‘Er is meer’. Het gaat om meer van God te ervaren, het bovennatuurlijke, genezing en bevrijding. Dat soort dingen. Maar de Heer Jezus Christus en Zijn kruiswerk ontbreekt ten enen male.

Ja, maar …

Nu kun je tegenwerpen dat dit misschien nog niet alles zegt. Immers, als de rest van wat er geboden wordt goed is, dan is er toch niks aan de hand? Jawel, want als het niet gaat om het echte Evangelie van de Gekruisigde Christus, dan gaat het om ‘een ander evangelie’ (2 Korinthe 11:4). Daarover hebben we hier al een keer een en ander geschreven. Hieronder zullen we zien dat veel elementen hiervan ook in het programma van Opwekking 2016 zitten.

Een paar opmerkingen

Eerst maar wat ‘losse flodders’ van dingen die je kunt lezen en die passen in het beeld van ‘een ander evangelie’. Elke keer eerst een of meer citaten en dan mijn korte commentaar.

Worden wie je bent

“Iedereen verlangt naar de vrijheid om te worden wie je bent. God heeft ons bestemd voor een tijd als deze, om op te staan en in beweging te komen. Laat je niet langer leiden door beperkingen of grenzen. Net als Jabez mogen we uitroepen: ‘Heer verruim toch mijn grondgebied!’ In ons persoonlijk leven mogen we terreinen terugwinnen die zijn ontnomen en ontginnen we zelfs nieuw land. In Christus hebben we autoriteit gekregen om met Hem te regeren als Koningskinderen. Kom, koester en vier het leven in ruimte en vrijheid!”

‘Worden wie je bent’: dat is het doel. Je bent al iemand, zoals God je bedoeld heeft. Je moet het alleen nog ontdekken. Dus opstaan, in beweging komen en ontdekken wie je bent. Velen noemen dat ook dat ‘je identiteit’ moet ontdekken.

Maar dit is juist heel misleidend. Dit is niets anders dan gnostiek denken (zie hier). De Bijbel leert ons dat we zondaren zijn, voor eeuwig verloren, en dat we ons moeten bekeren en de Heer Jezus Christus als onze Heiland moeten aannemen.

Laat je niet langer leiden door beperkingen of grenzen’. Dit zet de deur open naar bovennatuurlijke ervaringen en bovendien is dat een oproep om te vergeten wat je ooit geleerd hebt over de dingen van God en de Bijbel. Het is typisch zo’n element uit het ‘andere evangelie’ (zie aldaar).

“God heeft een stoutmoedig plan om de wereld te veranderen door gewone mensen die ontdekken dat het leven van Christus in hen ook leven brengt aan een gebroken wereld. Als christenen zijn we niet geroepen om ons af te scheiden van de wereld maar om erbij betrokken te zijn. (…)”

“Nederland snakt naar de openbaring van Jezus Leven. Wat kan er gebeuren met ons land – en vanuit ons land?! – wanneer mensen Samen Jezus gaan uit Leven, op het werk, op scholen en in de buurt?”

“(…) vol verwachting over wat God doet in ons mooie land. De kerk is de hoop van deze wereld, als we precies dat gaan doen: leven zoals Jezus, samen.”

“(…) de rol van het leiderschap bij het transformeren van de maatschappij door het uitleven van Jezus. Hoe kunnen leiders hun kerk of organisatie zo leiden dat ze ‘Samen Jezus leven’ en op die manier hun omgeving beïnvloeden?”

Screenshot_2016-05-20-20-53-58 Screenshot_2016-05-20-21-02-35 Screenshot_2016-05-20-21-03-22 Screenshot_2016-05-20-21-05-05 Screenshot_2016-05-20-21-05-34

“(…) De man die zegt ‘Je suis Jesus’ (Ik ben Jezus) roept ons op om in zijn spoor te zeggen ‘Je suis Jesus’ (Ik volg Jezus). Toch geloof ik dat christenen ook mogen leren zeggen ‘Ik ben Jezus’. Ik zeg het Henri Nouwen graag na (…):

‘De Geest is de ademtocht van Christus in ons, de goddelijke kracht van Christus die werkzaam is in ons, de mysterieuze bron van nieuwe bezieling, die ons ervan bewust maakt dat niet wij degenen zijn die leven, maar dat het Christus is die leeft in ons (Gal. 2:20). Het leiden van een geestelijk bestaan betekent dus dat we levende Christussen worden. Het is niet voldoende om te proberen Christus zo veel mogelijk te volgen, ook niet om anderen te herinneren aan het bestaan van Jezus, zelfs is het niet genoeg om je te laten bezielen door de woorden en daden van Jezus Christus.Nee, de spirituele manier van leven doet een veel drastischer beroep op ons: te leven als de levende Christus, hier en nu, altijd en overal’.

Dat is wat de wereld nodig heeft: mensen die in Jezus’ spoor gaan, mensen die zijn geweldloze liefde uitdelen en houden van hun vijanden, mensen die worden als Jezus, mensen die als Jezus zijn, mensen in wie Jezus herkend wordt”.

Tot slot het kruis van Golgotha

Dat je op de site van Opwekking 2016 niets vindt over het verzoenend sterven van Christus hebben we boven al genoemd. Maar hoe zit het met het boek ‘Jezus leven’?

Natuurlijk kan het boek ‘Jezus leven’ niet om het kruis van de Heer Jezus heen. Er wordt een heel hoofdstuk gewijd aan de laatste dag voordat de Heer stierf.

  • Er wordt gesteld dat de Heer Jezus gestorven is voor de zonden van de hele mensheid en dat Hij al die ellende op zich genomen heeft. Maar dat is niet wat de Bijbel zegt. Natuurlijk, uiteindelijk zal op grond van het werk van de Heer Jezus alle zonde van en uit de kosmos worden weggenomen (Johannes 1:29). Maar ieder die Christus niet heeft aangenomen, zal zelf het oordeel van God moeten ondergaan (Romeinen 2:3; Hebreeën 9:27). Christus heeft dat niet voor hem gedragen.

Screenshot_2016-05-20-16-52-40

  • Dit is een concept dat Christus voor alles gestorven is en het goed gemaakt heeft. Het is hetzelfde ‘evangelie’ dat de EO tegenwoordig uitdraagt (zie bv EO op deze pagina). Maar het is perse onbijbels!
  • Gelukkig komt er ook nog iets persoonlijks en wordt genoemd dat de Heer Jezus voor mijn zonden gestorven is. Maar er wordt niet genoemd dat je je dan wel tot Hem moet bekeren!

Screenshot_2016-05-20-16-57-51

  • Tot slot misschien wel het meest ernstige. De verzoening die de Heer Jezus tot stand gebracht heeft in de drie uren van duisternis, wordt nergens genoemd! Terwijl het hier nu juist om gaat! Het is hetzelfde fenomeen dat je ook kunt constateren bij het boek van Wilkin van de Kamp over “Het wonder van het kruis”: veel woorden, veel eigen onbijbelse verzinsels, maar geen spoor van de drie uren van duisternis!
Waarschuwen

Ondertussen zal wel duidelijk zijn waarom ik niet naar Opwekking ga, maar er wel tegen moet waarschuwen. Het is dwaalleer die gebracht wordt, mooi verpakt met bijbelteksten, als rechtvaardiging voor heidense, afgodische praktijken. Een voorbeeld van wat je dan aan onheiligs tegen kunt komen vindt je hier.

We kunnen menen, net als het volk Israël, dat we God dienen, terwijl we ondertussen de (af)goden dienen. Maar de Here God is er ‘niet blij mee’ zoals we in onder meer in Amos kunnen lezen.

Ik haat, Ik versmaad uw feesten.
Uw bijzondere samenkomsten kan Ik niet luchten,
want al brengt u Mij brandoffers,
en uw graanoffers, Ik schep er geen behagen in,
en het dankoffer van uw gemest vee wil Ik niet aanzien.
Doe het lawaai van uw liederen van Mij weg,
en het getokkel van uw luiten kan Ik niet aanhoren!
Laat het recht stromen als water,
de gerechtigheid als een altijd stromende beek.
Hebt u Mij slachtoffers en graanoffers gebracht
in de woestijn, veertig jaar lang, huis van Israël?
U hebt Sikkut, uw koning, rondgedragen,
en Kewan, uw beelden,
de sterren, uw goden, die u voor uzelf hebt gemaakt!
Daarom zal Ik u in ballingschap voeren
(…).”  (Amos 5: 21-27)