Over hoofd en hart

Hoe vaak hebben we het de afgelopen decennia niet gehoord?  “Het geloof moet niet een kwestie zijn van je hoofd, maar van je hart!”.  We zijn er zowat mee doodgegooid, maar we zijn het wel gaan geloven! Terwijl het niet waar is!

Niet alleen je hoofd

Het geloof is niet alleen een kwestie van je hoofd, van je denken. Als je de dingen van het geloof maar weet, dan is het voldoende. Dat is zeker niet waar. Je kunt bij wijze van spreken de hele bijbel uit je hoofd kennen en ontzettend veel tekstplaatsen precies weten, dat alleen is niet voldoende. Je zou ook nog heel veel kunnen uitleggen van de betekenis van de bijbel en allerlei hoofdstukken en tekstplaatsen. Maar ook dat is niet voldoende; als dat alles alleen in het hoofd zit is het niet genoeg. Zelfs als je alles voor waar houdt wat de bijbel zegt en geen twijfels hebt aan wat er staat, dan nog is het niet genoeg. In die zin is kennis van het hoofd onvoldoende om de Heer Jezus Christus te volgen.

Niet alleen je hart

Maar als het alleen in je hart zit, dan is het ook niet goed. ’t Hangt er natuurlijk een beetje van af wat je onder ‘hart’ verstaat, maar laten we het er maar op houden dat het in ieder geval iets met je gevoelens diep van binnen doet. Als je christen-zijn iets te maken heeft met warme gevoelens voor de Heer Jezus en God, de Vader, voor het werk op Golgotha volbracht, dan is het prima! Liefde voor de Heer Jezus. Dat is niet je eigen liefde, maar dat is de liefde van God die de Heilige Geest daarin heeft uitgestort (Romeinen 5:5).

Maar dan zul je ook behoefte hebben om het Woord van God te lezen, te begrijpen en te doen. Immers, zo formuleert de Heer Jezus het Zelf in bijvoorbeeld Johannes 14:15 en 21. En een hoofdstuk verderop zegt Hij in vers 10: “Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven” en dat niet zomaar, maar “zoals Ik de geboden van Mijn Vader in acht genomen hebt en in Zijn liefde blijf” (Johannes 15:10).

Dat is fantastisch! De Heer Jezus liefhebben gaat altijd samen als het goed is, met het lezen en doen van Zijn Woord. En het is de Heilige Geest die beide dingen doet:

  • Hij heeft je de liefde van God gegeven (Romeinen 5:5)
  • Hij geeft je inzicht in het Woord (“Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen”, Johannes 16:13-15).

Niet de leer, maar de Heer

Een variant op de valse tegenstelling hoofd-hart is het gezegde “’t gaat niet om de leer, maar om de Heer”. Natuurlijk gaat het evangelie maar om één Persoon, de Heer Jezus. Maar Hij is niet ‘los verkrijgbaar’ om het zo maar eens te zeggen. Met Hem komt ook Zijn Woord; en die twee zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het geschreven Woord en het levende Woord horen bij elkaar!

Tot God naderen

Op deze site bespreken we twee manieren waarop mensen tot hun God of hun goden kunnen naderen. Ze worden getypeerd door onderstaand plaatje.

Hoofd en hart

De weg die van God afvoert is die waarbij het denken wordt uitgeschakeld om ‘God te kunnen ervaren’.

Wanneer het kruis van Christus in ons denken en hart belangrijk is, zullen we tot God kunnen naderen en geestelijke offers van lof en dank brengen.