Praten met God in tongentaal

Zondagskinderen

Het heeft wel de nodige aandacht gehad de afgelopen week: waarom trekt de pinksterbeweging zoveel jonge mensen? Wat is daar wat kennelijk voor velen aantrekkelijk is?

Vice – een Amerikaans mediabedrijf – publiceerde een korte documentaire over de Pinksterbeweging onder de titel ‘Zondagskinderen’. Of je dit trouwens een documentaire mag noemen is maar de vraag. Het is een redelijk oppervlakkig verhaal.

Toch haakten diverse andere media er op in:

Kortom een heel gedoe over ‘de Pinksterkerk’ de afgelopen week.

Nu interesseren al die meningen me niet zo erg, maar wil ik er een punt uithalen, en wel over het spreken in tongen.

Praten met God in tongentaal: het voelt als drugs

Daniel van Deutekom werd bij RTL Late Night aan de tand gevoeld over ‘tongentaal’. Daarover gaat deze clip.

 

We hebben op deze site al eerder betoogt dat de zgn ‘tongentaal’[1] voortkomt uit het zich openstellen voor de onzichtbare wereld en daarmee niets anders is dan een inwerking van demonen. Verder dat het als bijzonder en positief wordt ervaren en dat deze toestand van ‘hoger bewustzijn’ op meerdere verschillende manieren te bereiken is.

Welnu, in deze clip zegt Daniel een aantal dingen die dit onderstrepen. Hij is gewoon eerlijk hoe hij de dingen ervaart en zegt onder meer het volgende [2].

  • het geloof beleven door een lichamelijke ervaring met God te hebben;
  • daarin ervaar je soms een extase
  • de Heilige Geest raakt mensen aan wanneer we ons daarvoor openstellen
  • wat je in tongentaal zegt begrijp je niet (“niet altijd”, “vaak niet”)
  • je raakt vaak in een trance
  • het is een soort drugs, zo voelt het wel. Los van je aardse zorgen
  • vaak worden je dan openbaringen gegeven, noem het ‘God stem’, dingen die je niet kunt weten
  • je hebt dan als het ware intimiteit met God.

Nu zal het ongetwijfeld zo zijn dat niet iedere ‘pinkstergelovige’ dit zo ervaart of op deze manier erover spreekt. Maar de manier waarop Daniel van Deutekom erover spreekt laat wel de essentie ervan zien en dat maakt weer even helder hoe we het fenomeen moeten beoordelen. Bovendien mag je verwachten dat steeds meer mensen zich op deze manieer in dit fenomeen storten.

Wat de Bijbel erover zegt

Heel kort even een paar dingen die de Bijbel over dit soort dingen zegt

  • We kunnen God niet ervaren met onze zintuigen: “Niemand heeft ooit God gezien” (Johannes 1:18).
  • Openbaringen hebben we niet nodig. “Maar u hebt de zalving van de Heilige en u weet alles” (1 Johannes 2:20)
  • We kunnen tot God naderen in gebed of met lofzang, maar dat gaat niet zonder en buiten ons verstand om. Paulus zegt “” Ik zal met geest bidden, maar ik zal ook met verstand bidden. Ik zal met geest lofzingen, maar ik zal ook met verstand lofzingen” (1 Korinthe 14:15).
  • Uitschakelen van het verstand brengt ons in contact met de onzichtbare wereld. “Een mens die van de weg van het verstand afdwaalt, zal in gezelschap van de gestorvenen rusten“ (Spreuken 21:16). Ons denken beschermt ons tegen de directe invloed van de onzichtbare wereld. Als we van die weg afdwalen, komen we in het gezelschap van de gestorvenen. Dat is de wereld van de geesten, de schimmen; de onzichtbare wereld. Wat je daar vindt is dan trouwens ‘rust’, een toestand van harmonie en vrede.
  • Wat men ‘intimiteit met God’ noemt, wordt door Paulus als ‘gemeenschap met demonen’ betiteld. “(…) en Ik wil niet dat u met de demonen gemeenschap hebt” (1 Korinthe 10:20).

Tenslotte nog dit. De God van de Bijbel is de God die spreekt, vol verstand (inzicht) en wijsheid. Vanaf het begin (Genesis 1:3) spreekt Hij in duidelijke taal. Ook wanneer Hij spreekt door mensen – denk aan Mozes en de profeten – spreekt Hij begrijpelijk. En hoe dichtbij en duidelijk spreekt God in Zijn Zoon? Hij was het ‘vleesgeworden Woord’. En hoe duidelijk is Gods Woord, onze Bijbel? Het zijn Gods Woorden die leven en heil brengen en blijdschap en lofzang tot gevolg hebben (zie bijvoorbeeld Psalm 119).

Zou deze God,Wiens verstand ondoorgrondelijk is en die begrijpelijk tot mensen spreekt, dan nu met mensen communiceren in onbegrijpelijke klanken en buiten het verstand om? Dat is onbestaanbaar en is volstrekt in strijd met Zijn karakter.

Degenen die uit God geboren zijn weten …

“(…) dat wij uit God zijn en dat de hele wereld in het boze ligt. Maar wij weten dat de Zoon van God gekomen is en ons het verstand heeft gegeven om de Waarachtige te mogen kennen; en wij zijn in de Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon, Jezus Christus. Die is de waarachtige God en het eeuwige leven. Lieve kinderen, wees op uw hoede voor de afgoden. Amen
(1 Johannes 5: 19-21)

 


[1] Dat is onbegrijpelijke ‘brabbeltaal’, niet een bestaande menselijke taal.

[2] Ik heb hierin de kenmerkende woorden cursief weergegeven.