Voorbij de Vakantie

Vakantie … een raar fenomeen eigenlijk. Het onderbreekt alles waarmee je bezig bent. Maar het geeft ook mogelijkheden om opnieuw over dingen na te denken. Ik heb overigens het vermoeden dat de meeste bewoners van deze aardbol geen ‘vakantie’ hebben. Hoe dan ook, we pakken de draad maar weer op.

New Wine

Voor de vakantie had ik nog iets willen schrijven over de New Wine Zomerconferentie, maar dat is er niet meer van gekomen. Het thema was dit jaar “Eenheid” en daar horen kennelijk de bekende dingen bij als profeteren, Gods stem verstaan, gebedsgenezing, ministry, genieten van Gods aanwezigheid, op een nieuwe manier de bijbel lezen, schrijftechnieken om in gesprek te gaan met jezelf en God, spreken in tongen, bevrijdingspastoraat, christelijke mindfulness, aanbiddingsdans en nog veel meer. Dezelfde soort dingen als op Opwekking. Het heeft allemaal te maken met de relatie met de onzichtbare wereld. Het praktiseren ervan noemt de bijbel ‘afgoderij’! Het is iets waar iemand die de Heer Jezus toebehoort niets mee te maken wil hebben.

De Heilige Geest

In de vakantie heb ik ook nog weer eens opnieuw een boekje over de Heilige Geest gelezen. Het is is relatief klein (166 pagina’s) en compact geschreven. Maar het maakt wel weer opnieuw heel erg duidelijk wat de bijbelse leer is over de Heilige Geest is en Zijn werk. Bovendien wordt dit concreet gepositioneerd tegenover de verkeerde leringen die je om je heen veel hoort.

De bijbel maakt duidelijk hoe de duivel werkt en de (christelijke) mens verleidt tot ‘gemeenschap met demonen’. Hij laat hem bijzondere ervaringen beleven, zodat de mens denkt dat dit ervaringen van God zijn. De vraag die dan echter meteen opdoemt is hoe de Geest van God dan wel werkt? Kan een christen de Geest van God dan niet lichamelijk ervaren? Is het überhaupt merkbaar of moet ik het maar simpel geloven. Het zijn relevante vragen, waar we de komende tijd ons mee bezig hopen te houden. Wat zegt de bijbel erover?

Trouwens, het boekje is aanbevolen lectuur. Vraag de uitgever om een herdruk!

Een verhaal uit 2009

Bij het weer ‘opstarten’ na de vakantie kwam ik een oud ‘praatpapier’ tegen dat ik in 2009 een keer heb gemaakt (Van de afgoden tot God bekeerd – mei 2009) als voorbereiding op een gesprek over het onderwerp ‘afgoderij’. Misschien geeft het je even een nieuwe kijk op de thematiek. Ik zet het op de pagina van de downloads.

U ziet vol liefde op ons neer;
vul dan ons hart met U, o Heer
en geef ons in de goede strijd
de overwinning t’ allen tijd.

 

Geestelijke Liederen 103:5 (Uitgave 2016)