Aanbidden in geest en waarheid

Hoe kan een mens de enige ware God aanbidden?
De Heer Jezus zegt het tegen de Samaritaanse vrouw: ‘in geest en waarheid’.
Onderstaand een deel uit een artikel van W.J.Hocking [1] (1864-1953).

De geest is dat deel van ons dat geheel onafhankelijk is van plaats. Onze lichamen kunnen hier in een kerkdienst of samenkomst zijn, maar onze geest kan in ‘de hemel der hemelen’ zijn. De geest die God ons gegeven heeft, kan niet beperkt blijven tot de ene of andere plaats[2]. Dit was het belangrijke kenmerk van aanbidding dat de Heer aan deze arme vrouw liet zien. Al was ze lang op zondige wegen gegaan, toch had ze een geest, en Hij zou het verlossen en het van Zichzelf maken, zou haar reinigen door water en bloed, en haar geschikt maken om lof en dank te brengen aan Zijn Vader en God.

Onze Heer Jezus was in Samaria op zoek naar iemand die de liefde kon ontvangen die in Zijn hart opborrelde en overvloeide in het zand van de woestijn. Hij verlangde er naar dat deze liefde weer zou terugkeren naar waar hij vandaan kwam, in de kracht van een eeuwig leven. Hij kon deze vrouw water geven, wat in haar een bron zou zijn die opspringt tot eeuwig leven.

Dit is ware aanbidding. Het is het resultaat van een kracht in je die gericht is op een object buiten je.

Het springt omhoog vanuit het hart naar God.

Het is onafhankelijk van alle uiterlijke omstandigheden. De Heilige Geest plant het vermogen in ons, en door Zijn werking stijgt het op naar de bron vanwaar het kwam, naar de God en Vader van liefde en genade. Hoe wonderlijk is het dat we op deze manier vaten van de Heilige Geest zouden worden gemaakt, om voortdurend God op een Hem welbehaaglijke wijze te loven en te aanbidden!

En God zoekt deze aanbidding van de verloste zonen der mensen. “De Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. God is een geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.” “Wat uit de [Heilige] Geest geboren is, is geest”, en zo hebben we een nieuwe natuur ontvangen. Wanneer we met deze geest ook waarheid in ons hebben, hebben we de twee elementen van aanbidding voor God.

We kunnen een loflied zingen met onze lippen, maar als onze geest er niet bij is, is het geen acceptabele aanbidding voor God.

Ik moet zingen met de geest en met verstand. Mijn hart moet eerst komen en daarna uiten mijn lippen het. Waarom? Omdat ik de Vader aanbid, en hij aanbidding in geest zoekt.

Aanbidden in geest en waarheid

Aanbidding moet ook “in waarheid” zijn, en als het in Christus en van Christus is, zal het in waarheid zijn, omdat Hij de waarheid is, evenals de weg en het leven, om tot de Vader te komen. Door Zijn Geest is Christus Degene die onze woorden en gedachten kleedt met acceptatie naar God. Hij neemt als het ware van Zijn eigen geur en schoonheid om zich te hechten aan onze arme gedachten en woorden en ze aanvaardbaar te maken. Al deze dienst is onafhankelijk van onszelf, en de Heilige Geest doet wat nodig is voor de eenvoudigste en jongste van de heiligen die God willen aanbidden. De geur van aanbidding is niet in wat we zeggen of denken, maar in wat Christus is voor het hart. De Heilige Geest doet Zijn deel, en het geheel is aanvaardbaar voor God.

De geur van aanbidding is niet
in wat we zeggen of denken,
maar in wat Christus is voor het hart.

“De Vader zoekt iemand om Hem te aanbidden.” De Zoon van God, de Goede Herder, ging de bergen op om de verloren schapen te zoeken. Hij brengt het op zijn schouders naar huis; maar de Vader zoekt aanbidders. De goede herder zoekt zondaars; de Vader zoekt aanbidders. Zouden we Hem afwijzen? God de Vader zoekt nu. Hij zoekt overal aanbidders om Hem te aanbidden. Er zijn grote openbare kerkgebouwen en afgelegen kloosters, er zijn de rituelen van mooie diensten en prachtige gewaden met al het uiterlijk waar de natuurlijke mens zo van houdt, maar ondertussen zoekt de Vader in de hemel aanbidders in geest en waarheid. Het is mogelijk voor u en mij om God de Vader te geven wat Hij zoekt.

“God is een geest.” Hij is het wezen dat in essentie geest is. Het is niet alleen dat dit zijn karakter is, zoals zou worden uitgedrukt als de zin “God is geest” is. Maar God is een geest. Het verwijst naar Zijn wezen, naar de Persoon. Hij heeft geen lichamelijke vorm. Hij is niet omschreven als onszelf, en Hij is een alomtegenwoordige geest, en daarom is Hij hier in de hemel, en zijn we geest in Zijn aanwezigheid.

“God is een geest, en zij die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.” Dit is geen kwestie van kiezen, maar van noodzaak. Maar we kunnen Hem niet aanbidden zonder de werking van de Geest in ons, en zonder die waarheid die Christus heeft uitgedrukt in Zijn leven en in Zijn dood. Hoe eenvoudig, maar toch plechtig!


Voetnoten

[1] Overgenomen uit een artikel van W.J.Hocking (http://www.stempublishing.com/authors/WJ_Hocking/WJH_FWW4.html)

[2] De schrijver bedoelt hier dat we met ons denken ons als het ware ‘in de geest’ kunnen ‘verplaatsen’ naar iemand of een plaats elders. Hij doelt niet op het gebruik van innerlijk visualiseren of andere occulte methoden om je los te maken van het lichamelijke.