“Bible in One Year”

Iemand stuurde me een deel uit een ‘overdenking’ uit bijbels dagboek “Bible in One Year” met de vraag wat ik daarin las. Ik zal ooit wel eens tegen “Bible in One Year’ aangelopen zijn, maar het was me niet bijgebleven in elk geval. Daarom maar eens opgezocht op internet en de promotieclip vind je hierboven. Het gedeelte uit het dagboek dat me toegestuurd was, staat hieronder.

Weten wanneer je moet knielen 

25 november – dag 329

“Raniero Cantalamessa[1] is een franciscaner monnik. In 1977 werd hij door het Vaticaan uitgezonden als toehoorder bij een conferentie in Kansas City in de Verenigde Staten waar 20.000 katholieken en 20.00 andere christenen samenkwamen. Op de laatste dag van de conferentie, na een toespraak over de tragedie van alle verdeeldheid in het lichaam van Christus (de kerk), knielden 40.000 mensen berouwvol neer. Broeder Raniero keek toe en zag de woorden ‘Jezus is Heer’ oplichten op de gevel van het gebouw waar de conferentie werd gehouden. Hij beschrijft hoe op dat moment bij hem een lichtje ging branden en dat hij begreep waar de eenheid van christenen om draait: 40.000 mensen die samen berouwvol knielen voor de Heer Jezus.

Hij vroeg een ‘protestantse leek’ om voor hem te bidden dat hij meer mocht ervaren van de Heilige Geest. Hij werd vervuld door de Heilige Geest. Hij ervoer Gods liefde voor hem op een heel nieuwe manier. Hij sprak een soort tongentaal. De Bijbel ging op een heel nieuwe manier voor hem leven. Hij ontving een nieuwe opdracht. In 1980 nodigde paus Johannes Paulus II hem uit om prediker te worden aan het pauselijke hof. Dit is hij nu al 38 jaar. Zijn opmerkelijke dienst aan God en de wereld wordt gekenmerkt door drie thema’s: eenheid, liefde en de Heilige Geest. Dit zijn drie afzonderlijke thema’s die nauw met elkaar verbonden zijn.”

Op de vraag wat lees jij er in, heb ik vanwege tijdgebrek wat kort geantwoord, maar zal nu wat dingen meer op een rijtje zetten als antwoord op de vraag wat ik er in lees.

Alpha en ‘Bible in One Year’

Om te beginnen verbaast het me dat dit soort dingen in een bijbels dagboek staan. Of misschien moet het me niet meer verbazen, want steeds meer is het denken van christenen om ons heen doortrokken van de gedachten die ook in dit stukje staan. Dingen waarvan men meent dat de Bijbel dit leert of op zijn minst dat dit is wat God wil.

Ik heb even gegoogeld naar ‘Bible in One Year’ (BiOY) en daar zie ik dan dat de man achter de Alpha cursus, Nicky Gumbel en zijn vrouw Pippa schrijvers zijn van dit ‘dagboek’ (zie hier). Wereldwijd is zowel de Alpha cursus als ook BiOY een hit om het zo maar eens te zeggen.

Hiermee is niet gezegd dat alles wat er in BiOY staat onzin is; integendeel je komt er ook goede dingen in tegen. Maar daar zit nu juist het misleidende en ook het kenmerkende van valse leraars, dat ze de dingen van God vermengen met verkeerde, valse leer. Wat dat betreft is het citaat dat ik toegezonden kreeg (zie hierboven en hier online) wel tekenend voor wat men eigenlijk nastreeft.

Kennelijk behoort dit gedachtengoed ook al tot de missie van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG), want zij hebben het project in Nederland uitgebracht samen met Alpha Nederland.

Verlangen naar eenheid

Is een verlangen naar eenheid onder christenen verkeerd? Nee natuurlijk niet. We moeten elkaar liefhebben, dat is een gebod van de Heer Jezus Zelf:

Dit is Mijn gebod: dat u elkaar liefhebt, zoals Ik u liefgehad heb. (…) Dit gebied Ik u: dat u elkaar liefhebt”(Johannes 15:12,17).

En in Zijn gebed tot de Vader bidt Hij voor de eenheid van de discipelen en ook voor ons (Johannes 17:20-22).

Maar de eenheid waar de Heer Jezus voor bidt, is die alleen maar uitgeoefend kan worden door mensen die door de Heilige Geest de liefde van God in hun harten uitgestort hebben gekregen (Romeinen 5:5). Mensen die zich bekeerd hebben tot God en de Heer Jezus hebben aangenomen als hun Heiland en Heer, zodat de liefde van God hen drijft om de Heer Jezus lief te hebben, Gods Woord lief te hebben en de broeders lief te hebben. Dat is de basis voor de door de Heer Jezus bedoelde eenheid. We hebben daarover al eerder geschreven (zie bijvoorbeeld hier)

Eenheid tussen katholieken en andere christenen

De eenheid waarin in het dagboek sprake is, is niet de eenheid tussen wedergeboren christenen, maar tussen mensen uit allerlei denominaties die zeggen dat ze christen zijn. Natuurlijk zijn ze daarin oprecht en betreuren ze de verdeeldheid die er is. Dat ze daar bedroefd over zijn kan ik me goed voorstellen, maar de vraag is of het in overeenstemming met Gods Woord is. Of het werkelijk ‘een droefheid naar God’ toe is (2 Korinthe 7:10).
Niets valt te lezen over het berouw van een zondaar naar God toe, over de verloren toestand waarin je als zondaar voor God verkeerd en dat je je daarvan wilt bekeren. Geen woord lees ik over de Heiland en het aannemen van het offer dat Hij gebracht heeft op Golgotha’s kruis.

Charismatische kenmerken

Verder zitten er weer van die typisch charismatische dingen in het verhaal.

  • Een zogenaamde ‘vervulling met de Heilige Geest’ op het gebed van een ander. Dat lijkt weer sterk op wat we al eerder gezien hebben bij Randy Clark (en andere als of niet calvinistische charismaten) en zijn impartatie (zie hier). We krijgen de Heilige Geest niet door het gebed van een ander, maar ontvangen deze alleen als we de Heer Jezus Christus persoonlijk als onze Verlosser aannemen en in Hem gaan geloven. De Heilige Geest is niet overdraagbaar. Maar als je je ervoor openstelt is een ‘andere geest’ wel overdraagbaar en het geeft zo’n geweldige ervaring, dat de ontvanger meent dat het de Geest van God is. “Hij ervoer Gods liefde op een geheel nieuwe manier” en dat is inderdaad de manier waarop satan werkt. Het is zo mooi dat het lijkt alsof van het werkelijk van God komt, maar vergeet niet dat Satan zich voordoet als een ‘engel van het licht’ (2 Korinthe 11:14)
  • ‘Tongentaal’[2] is in de charismatische opvatting het bewijs dat iemand werkelijk vervuld is met de Heilige Geest. Zo gebeurt het ook bij de franciscaner monnik. ‘Tongentaal’ die echter niet van God afkomstig is, maar een bewijs is van de ‘gemeenschap met demonen’ zoals Paulus dat noemt in 1 Korinthe 10: 14-20. “Daarom, mijn geliefden, vlucht weg van de afgodendienst (…) ik wil niet dat u met de demonen gemeenschap hebt”.

Eenheid, liefde en de Heilige Geest
Aan het eind van het verhaal gaat het over drie thema’s. “Eenheid, liefde en de Heilige Geest. Dit zijn drie afzonderlijke thema’s die nauw met elkaar verbonden zijn.” Dat klinkt mooi en Bijbels, maar is het niet. Want bijbels gezien komt dit slechts tot stand wanneer een zondaar zich tot God bekeert en wedergeboren wordt. Dan ontvangt hij of zij de Heilige Geest, waardoor de liefde van God in het hart wordt uitgestort. Daardoor heeft zo iemand vanaf dat moment de Heer Jezus en Gods Woord lief en ervaart hij of zij de eenheid met allen die ‘uit God geboren’ zijn.

En dat is een heel ander verhaal dan de diepe ervaringen van ‘liefde’ en van ‘eenheid’ die ‘een andere geest’ (2 Korinhe 11:4) een mens kan geven. Dat is satans tactiek door de eeuwen heen en daarom ook kenmerkend in deze tijd van afval.

Als afsluiting

Het is geen nieuws wat hieruit te leren is, maar het zijn dingen die we al veel vaker tegengekomen zijn en waarover op deze site al eerder is geschreven. De afgoderij dringt overal door, zelfs met een ‘Bible in One Year’ en te vrezen valt dat steeds meer christenen gaan denken dat dit de normale bijbelse gedachten zijn.

Het enige dat je kunt doen is waarschuwen, zodat men zelf voor Gods aangezicht en met een open Bijbel gaat zoeken naar Gods gedachten. Laten we ons ver houden van alles wat er op dit gebied verspreid wordt. Het gif zit altijd verpakt in een boel Bijbelse waarheden.

Ik sluit maar af met de wens die Johannes opschrijft aan het begin van het boek Openbaring.

Genade zij u en vrede, van Hem, Die is en Die was en Die komt en van de zeven Geesten, die voor Zijn troon zijn, en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Vorst van de koningen der aarde.
Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed, en Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader, Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.
Amen.


[1] Over Cantalamessa lees je meer op bijvoorbeeld Wikipedia. Hij is niet de eerste de beste, maar de enige die binnen de R.K. kerk tot de paus mag preken.

[2] Met ‘tongentaal’ bedoel ik het onbegrijpelijke gebrabbel dat noch de spreker (of de ‘bidder’) noch iemand anders kan begrijpen en waarvan men meent dat het van God komt. Maar de inspirator hiervan is niet de Heilige Geest, maar een andere geest. (zie bijvoorbeeld ook hier).