Investeren in jezelf?

Vorige week viel er een mailtje naar binnen van CIP.nl. Ze willen christenen informeren en inspireren en om dat nog beter te doen hebben ze ‘challenges’ ontwikkeld. Je wordt aangemoedigd daarmee ’te investeren in jezelf’.  “De ene persoon wil graag z’n gebedsleven verdiepen, de andere persoon wil de Heilige Geest meer ervaren en weer een ander wil graag leren om meer van zichzelf te houden.”  Als je een van deze dingen ook wilt, kun je zo’n ‘challenge’ volgen en dan heb je maar een beperkt aantal dagen, zo’n 12 – 40 tal, nodig om je doel te bereiken.

CIP Challenges

Ongelooflijk triest is het. In de Bijbel vind ik al deze dingen niet, want die gaat over Christus en Christus alleen. Van begin tot eind. Terwijl al deze ‘challenges’ je niet dichter bij Hem brengen, maar je eerder verder bij Hem vandaan brengen, ondanks de meer of minder bekende namen van de mensen die er achter staan.

De ‘challenges’

De titels van de ‘challenges’ zeggen eigenlijk al genoeg over de inhoud die je tegen zult komen.

Je bent waardevol’ – waarom moet je je zelf dit (laten) aanpraten? Wanneer je de Heer Jezus kent als je Zaligmaker, dan is Hij waardevol voor je en als het goed is wordt Hij steeds groter voor je en wordt je zelf steeds kleiner. Iets wat Johannes de Doper al in de gaten had (Johannes 3:30).

Worden wie je bent‘ – in 12 dagen staat er fijntjes bij. Lijkt me sterk; een normaal christen heeft zijn hele leven nodig en vaak heb je dan nog niet genoeg tijd, om een beetje op de Heer Jezus Christus te gaan lijken. Maar met deze ‘challenge’ fiks je het in 12 dagen. Verder denk ik niet dat het erom gaat dat je werkelijk op de Heer Jezus gaat lijken, maar dat je diep van binnen ‘je echte ik‘ ontdekt. Dat je gaat ontdekken dat er diep in jou je echte ik verborgen ligt, die je tevoorschijn moet laten komen. Wees ervan overtuigd dat dit niet anders is dan het oude gnostieke denken, dat je voert naar de weg van de mystieke ervaringen.

Leren praten met God’ – Natuurlijk kun je veel dingen zeggen over het gebed en ons gebedsleven. Maar als ik zo’n titel zie dan zit daar vaak op een of andere manier onder dat je ‘Gods stem moet leren verstaan’. En dat is dan ook weer een de toegang tot innerlijke mystieke ervaringen.

Wordt vervuld met de Heilige Geest‘ – ‘in 21 dagen‘. Typisch zo’n titel waar weer veel foute ideeën en praktijken achter zitten. We mogen best het verlangen hebben vervuld te zijn van de Geest, maar dat wordt alleen maar realiteit als we ons bezig houden met het Woord van God en de hoofdpersoon daarin, onze Heer, Jezus Christus. Dat is de enige weg.
Het zoeken van zogenaamde ervaringen van ‘de Geest’ zet de deur wijdt open voor demonische beïnvloeding en de gevolgen daarvan zijn desastreus.

Investeren in jezelf?

Volgens CIP.nl kun je door het deelnemen aan de challenges ‘investeren in jezelf‘. Maar ik vermoed dat je met de challenges eerder investeert in CIP.nl. Wat dat betreft is het een simpel verdienmodel.
Alles wat je aan jezelf ‘knutselt’ houdt geen stand en brengt je niet verder in je geloofsleven. Alleen het kennen – en steeds meer leren kennen – van de Heer Jezus Christus is wat als enige de moeite waard is. Paulus wist dat het alleen daarom moet gaan. In de brief aan de Filippenzen zegt hij:

“Maar wat voor mij winst was, dat heb ik om Christus’ wil als schade beschouwd. Ja, beslist, ik beschouw ook alles als schade vanwege de voortreffelijkheid van de kennis van Christus Jezus, mijn Heere, om Wie ik dat alles als schade ervaren heb. En ik beschouw het als vuiligheid, opdat ik Christus mag winnen (…) en Hem mag kennen, en de kracht van Zijn opstanding en de gemeenschap met Zijn lijden (…)” (Filippenzen 3:7-10).

Christus + Niets = Alles
Christus + Iets = Niets