De aanvallen op het gezag van de Bijbel

In een van de vorige blogs hebben we gekeken naar de opvatting dat de vier ruiters van Openbaring 6 geinterpreteerd kunnen worden als demonische invloeden die in de afgelopen eeuwen wereldwijd grote veranderingen tot stand hebben gebracht. Dit alles zou er toe moeten leiden dat satan zijn rijk zou vestigen hier op aarde.
Het heeft ook grote gevolgen gehad voor de christelijke kerk en dat heeft het nog steeds.

De eerste aanval op de Bijbel – de rede

De vorige keer hebben we gezien dat de ruiter op het witte paard gekomen is om te overwinnen en dat dit in de 19e eeuw – de tijd van de late verlichting – heeft plaats gevonden. Toen zijn de christelijke waarden als fundament onder de maatschappij weggeslagen en vervangen door allerlei menselijk denken en filosofieën. Mensen gingen vertrouwen op de rede – de ratio, het logische denken – en meenden dat ze op die manier alle problemen konden oplossen en de maatschappij verder konden brengen. De tijd van domheid en bijgeloof was wel voorbij, dacht men.
Dat denken is natuurlijk ook in de ‘christelijke kerk’ doorgedrongen.

Vanaf de 18e eeuw ontwikkelt zich het historisch-kritisch Bijbelonderzoek, hetgeen geleid heeft tot de ontwikkeling van de moderne theologie. Slechts datgene wat niet in strijd is met de rede heeft voor een modern theoloog betekenis. Voorheen was geloof gebaseerd op openbaring; op dat wat God ons in de Bijbel heeft geopenbaard. Maar in de 19e eeuw krijgt de rede het hoogste gezag en wordt de Bijbel daar aan onderworpen. Daarmee is de Bijbel haar goddelijk gezag ontnomen en feitelijk is dat proces nog steeds gaande.
Daar waar de demonen van de witte ruiter het maatschappelijk denken hebben veranderd door de bijbelse fundamenten weg te nemen, hebben ze in dezelfde periode in de christelijke kerk aan de Bijbel haar goddelijk gezag ontnomen. Daarmee werd ze door velen niet meer als het gezaghebbende Woord van God gezien en dat heeft overal diepe sporen getrokken.

De tweede aanval op de Bijbel – het ‘gevoel

Toen dat eenmaal was gebeurd kwamen we in de 20 eeuw terecht in de eeuw waarin de men meende dat ‘de Geest’ meer ruimte moest krijgen. Dat begon met de pinksterbeweging en is daarna met de charismatische vloedgolf in alle denominaties terecht gekomen. We hebben er hier op deze site al meer over gezegd. Deze leringen hebben veel gemeenschappen verscheurd. Je zou kunnen zeggen dat ook daar ‘de vrede is weggenomen’. Trouwens, nog steeds en steeds opnieuw zorgen de charismatische leringen en praktijken voor grote verdeeldheid en onvrede onder christenen.
Overigens heeft de roomse kerk met het tweede Vaticaanse Concilie (in 1962-1965) de kerk gemoderniseerd, wat trouwens ook betekende dat daarmee de aanval op de protestantse gemeenschappen werd ingezet. Daardoor is de contemplatie ook daar verder is verspreid. Zodat we dit nu bijna overal tegenkomen.
Door deze charismatische en contemplatieve overvallen hebben het gevoel en de ‘leringen van demonen’ (1 Timotheüs 4:1) in het protestantisme van tegenwoordig meer gezag dan het Woord van God.

In een plaatje zouden we het als volgt kunnen weergeven.

Het gezag van het Woord van God wordt in de loop van de tijd steeds kleiner.

De laatste aanvallen op de Bijbel

Wanneer we nu – anno 2023 – leven in de tijd van de vale ruiter, dan mogen we verwachten dat de laatste aanvallen op de Bijbel zullen worden gedaan. Dat lijkt wel te kloppen, want recent zag ik een paar berichten waarin werd aangekondigd dat het tijd werd om de Bijbel te herschrijven.

  • In China is aan de Drie-Zelf kerken opdracht gegeven om de Bijbel in lijn te brengen met de leer van de Chinese communistische partij. Daarbij is men er bijvoorbeeld niet voor terug gedeinsd om de Bijbeltekst zo te verminken dat de Heer Jezus van zichzelf zegt dat hij een zondaar is. “Jezus zei eens tegen de woedende menigte die een vrouw wilde stenigen die gezondigd had: “Wie van jullie zonder zonde is, laat hij de eerste steen naar haar werpen.” Toen zijn woorden hen ter ore kwamen, gingen ze niet verder. Toen iedereen weg was, stenigde Jezus de vrouw zelf en zei: “Ik ben ook een zondaar” (Johannes 8). Zie hier een bericht in het Nederlands en hier in het Engels.
  • In Engeland verscheen er een bericht dat het Britse Openbaar Ministerie vindt dat delen van de Bijbel niet meer passen in de moderne samenleving (hier het bericht in het Engels). Gelukkig is de aangeklaagde evangelist (nog) niet veroordeeld; maar de mening van de openbare aanklager was wel duidelijk. Trouwens dit soort van aanklachten en zelfs vervolgingen tegen christenen vinden de laatste tijd steeds meer plaats in zogenaamde christelijke landen.
  • De adviseur van het World Economic Forum Yuval Harari, heeft een paar maanden geleden in een interview gezegd1 dat het tijd werd om de Bijbel eens te laten herschrijven door AI2. Hij meent “dat de Bijbel volstaat met desinformatie. Volgens hem moet een niet humane-entiteit een nieuw heilig boek schrijven, want dan kunnen religies het eindelijk eens bij het rechte eind hebben. Alles kan dan transformeren naar één nieuwe waarheidsgetrouwe religie (…)“.
    Dit bericht is snel door meerdere zogenaamde fact-checkers als onwaar geclassificeerd. De MailOnline verslaat het interview anders, maar in wezen komt het op hetzelfde neer. De Bijbel en mensen die in de Bijbel geloven zijn een sta in de weg voor de voortuitgang van de wereld. Hier vind je een artikel (in het Nederlands) dat daar meer over zegt.

Dat de Bijbel en het geloof in de God van de Bijbel rond het openen van het vijfde zegel in het geheel niet meer getolereerd worden, mag wel blijken uit Openbaring 6, waar het volgende staat:

Zien we het? Mensen worden geslacht – zo staat het er echt! – omdat ze niet buigen voor de antichrist, het beest. Ze hebben zich gebogen voor het gezag van het Woord van God en daarvan getuigenis afgelegd.
Zulke mensen worden straks onder het vijfde zegel allemaal omgebracht! Het is een grote menigte die niemand tellen kan (lees hier meer over dit thema), die uit de grote verdrukking komt en aan wie beloofd wordt dat het Lam alle tranen van hun ogen zal afwissen (Openbaring 7:9-17).
De apostel Johannes werd om diezelfde reden verbannen naar Patmos: “omwille van het Woord van God en het getuigenis van Jezus Christus.” (Openbaring 1:9).

Het mag ons aansporen om ook in onze tijd vast te houden aan het gezag van God Woord en daarvan te getuigen. Dat zal ons door de wereld niet in dank worden afgenomen en zal steeds lastiger worden. Maar laten we hierin standhouden voor Gods eer en voor de eer van onze Heer Jezus Christus!


Voetnoten

  1. Zie hier een Nederlands artikel: https://gezondverstand.eu/2023/07/05/harari-wil-met-ai-de-bijbel-herschrijven-jeroen-van-den-berg/ ↩︎
  2. AI = Artificial Intelligence = Kunstmatige Intelligentie ↩︎