Opnieuw: Mindfulness

Eind april kwam er een artikel met video langs op CIP.nl waar een schokkende titel boven stond.

JEZUS IS DE GROTE GRONDLEGGER VAN MINDFULNESS

Althans, als ik dit lees, vind ik dat schokkend. Eigenlijk is het godslasterlijk, want wie durft er te beweren dat de Zoon van God de afgoderij heeft uitgevonden? Dan heb je een andere Jezus en een ander evangelie!

Maar dit geluid is natuurlijk niet nieuw, want jaren geleden stond er al dat – volgens Philips Troost – God het heeft uitgevonden.

Beide uitdrukkingen zijn even godslasterlijk. Maar het probleem is dat het mensen zijn die in christelijk Nederland kennelijk nogal eens mogen ‘optreden’ en hun boodschap verspreiden. Philips Troost spreekt ook dit jaar weer op de New-Wine zomerconferentie (zie bijvoorbeeld hier).

Een ander geluid

Gelukkig lees of hoor je af en toe ook een ander geluid, ook al is het wellicht een beetje verstopt. Zoals in het Reformatorisch Dagblad van vorige week.

De kop in de digitale versie is gelukkig ook erg duidelijk:

MINDFULNESS IS OCCULT’.

Waarom is het foute boel?

Mindfulness is foute boel omdat het een heidense manier is om in contact te komen met de onzichtbare wereld. Dat je dan niet met ‘God’ of met ‘Jezus’ in contact komt, maar met demonen en hun invloed ondergaat, maakt de Bijbel wel duidelijk.

Uit een eerder artikel hierover halen we nog maar een keer het onderstaande aan.


  • het volk Israël mocht zich op geen enkele manier inlaten met de godendiensten van andere volken. Dat was omdat ze hun manier van naderen tot de onzichtbare wereld niet zouden overnemen en op die (heidense) manier tot God zouden naderen (zie bijvoorbeeld Deuteronomium 12:4,30-31)
  • als ze dit zouden doen, dan zouden ze denken God te dienen, maar in werkelijkheid dienden ze dan de afgoden. Ze zouden dan onder invloed van de demonen komen.
  • De eerste geboden in de ‘tien geboden’ gaan over afgodendienst. Ze worden door God als ‘misdaad’en haat tegen Hem’betiteld (Exodus 20:3-5).
  • Deze afgodendienst zou de reden zijn dat God het volk zou moeten oordelen. Zoals ook meerdere keren gebeurd is en tenslotte tot de wegvoering uit het land heeft geleid.
  • In het Nieuwe Testament wordt deze denkwijze over afgoderij doorgetrokken zowel door de Heer Jezus Zelf als vooral ook door de apostelen (o.a. Paulus en Johannes)
  • Kernpunt bij de heidense godsdiensten is het manipuleren van het denken, waardoor een hogere bewustzijnstoestand ontstaat. Daardoor komt men vervolgens open te staan voor de onzichtbare wereld en de beïnvloeding door demonen.
  • Spreuken 21:16 leert ons waar de mens uitkomt die het verstand uitschakelt: “Een mens die van de weg van het verstand afdwaalt, zal in gezelschap van de gestorvenen rusten“. Ons denken beschermt ons tegen de directe invloed van de onzichtbare wereld. Als we van die weg afdwalen, komen we in het gezelschap van de gestorvenen. Dat is de wereld van de geesten, de schimmen; de onzichtbare wereld. Wat je daar vindt is dan trouwens ‘rust’, een toestand van harmonie en vrede.
  • Ook christenen kunnen dit doen onder een christelijk etiket, waarvan Paulus zegt “Ik wil niet dat u gemeenschap hebt met de demonen’ (1 Korinthe 10:20).
  • Het resultaat hiervan bij christenen is dat zij hiermee over het algemeen positieve ervaringen krijgen, maar niet meer openstaan voor de Bijbel, het Woord van God. Een toestand die in de Bijbel ‘afval’ genoemd wordt.

De Bijbel is heel erg duidelijk als het gaat over mindfulness – en alle andere methoden om het bewustzijn te manipuleren : het is een absoluut NEE!


Voor nog meer hierover: zie hier of hier.