De ineenstorting van het Christendom

Het onderstaande artikel is van Roger Oakland[1]. Sommige uitspraken zijn misschien een beetje op de Amerikaanse situatie geënt. Maar het beeld van het geheel zien we ook hier bij ons in snel tempo gebeuren.

Sinds het begin van deze 21e eeuw is de wereld getuige geweest van een virtuele “ineenstorting” van het Bijbelse Christendom. Alhoewel velen zeggen dat het Christendom een grote opwekking en zelfs een “nieuwe reformatie” beleeft, zal onderstaand commentaar de ondergang van het Christendom documenteren, door aan te tonen dat wij de grootste afval van het geloof ervaren in de geschiedenis van de huidige tijd. In één woord: het Christendom wordt geherdefinieerd.

Het Woord van God loslaten

Talloze pastors hebben ervoor gekozen de Bijbel te verlaten ter wille van postmodernisme (d.w.z. wat zij zien als progressief en cultureel relevant).

Gods Woord als enige gezaghebbend en genoegzaam voor de gelovigen

Er is geen andere manier om te beschrijven wat er is gebeurd. Zij die God liefhebben en geloven dat de Bijbel Zijn Woord is, kunnen haast niet geloven wat er is gebeurd. Het licht is veranderd in duisternis. Wat eens geloofd werd waarheid te zijn, wordt nu verkondigd als zijnde leugen. Zij die eens beweerden volgelingen van Jezus en de Bijbel te zijn, volgen nu mensen en hun filosofieën. In plaats van de wereld te bereiken met het evangelie van Jezus Christus, verlaten kerkleiders en bijbelleraren de Bijbel om de wereld te omarmen. Zij zien uit naar manieren om “het Christendom” te verkopen door het incorporeren van sensuele gimmicks die een massa mensen naar veronderstelling zouden moeten aantrekken. Hymneboeken worden geweerd van de kerkbanken. De kerkbanken werden vervangen door zachte theaterzetels, met credit card terminals. De kerkdiensten moeten erg comfortabel zijn. Laat het woord “zonde” niet vallen, en evenmin “dat Jezus Zijn bloed uitstortte op het kruis”, want dat zou aanstootgevend zijn. Dan zouden we kunnen vragen: Wat gebeurde er met de God van de Bijbel die alle dingen schiep overeenkomstig het boek Genesis? Sinds wanneer werd schepping een religieuze Babylonische mythe, en werd de hypothese van evolutie de wetenschap die bewijst dat een explosie plus tijd en toeval de formule is voor de oorsprong van alle leven?

Buiten-bijbelse ‘godservaringen’ zoeken

Of wat te zeggen van de infiltratie van de New Age beweging in de evangelicale kerken? Zijn wij ge-hindoe-iseerd en denken we nu dat Yoga een christelijke oefening is? Of wat te zeggen over dichter bij Jezus komen door het murmelen van mantra’s, “gecentreerd raken”, of het praktiseren van oosterse mystieke contemplatieve gebeden, die u zullen zenden naar het Nirwana?

De stille gemoedsrust …

Hebben christenen hun verstand verloren en werden ze bedrogen door demonen (1 Timotheüs 4:1)? Wat te zeggen over de invasie van buiten-bijbelse ervaringen? Bijvoorbeeld: dronken raken in de “Geest”, of blaffen zoals een hond, wegens “overdraagbare zalving”? Waar wordt dit soort van gedrag gevonden in de Schriften?
Worden christenen voorbereid op een grote opwekking, of worden zij misleid door een “andere geest” (2 Korinthiërs 11:4)?

De oecumene

Dan is er ook nog de trend die de “oecumenische waanzin” omarmt[2]. Zij zeggen dat de term “protestant” een woord is dat terug moet gevoerd worden naar het verleden en dat het geen betekenis heeft in de kerk vandaag. Kerkleiders beweren dat er geen verschil is tussen de ware Jezus en de hostie-Christus die vereerd wordt in een katholieke monstrans[3]. En voor anderen is Jezus niets anders dan de “Kosmische Christus”, en die zeggen dat alles één is, en één alles is.

Deze “Jezus” is de universele Jezus van de New Age. Als u niet gelooft in deze “Kosmische Christus”, gecreëerd door menselijke verbeelding, dan wordt u vaak geoordeeld als zijnde een ketter of ten minste “ouderwets”.

Het charismatische bruggetje

Dan is er ook nog de charismatische brug, gelokaliseerd op de weg naar oecumenische eenheid[4]. Zij voorziet in een connectie voor de kloof die ooit bestond tussen rooms-katholieken en de “afgescheiden broeders”. Sommigen roepen op een “Tweede Pinksteren”, bewerend dat de wereld zich zal keren tot Christus en dat het Koninkrijk van God op aarde opgericht zal worden zonder de aanwezigheid van de Koning. Bovendien: Israël heeft geen significante plaats in de Schrift. Joden vormen een probleem voor de nieuwe “Emerging Church”. De “vervangingstheologie” heeft het Israël van de Bijbel genegeerd en vervangen door Gods uitverkoren volk van de Kerk, welke het koninkrijk van God op aarde moet oprichten.

Met andere woorden: het Christendom werd hervormd en zij die weigeren dit te accepteren worden beschouwd als onopgeleide imbecielen (en zij staan de wereldvrede in de weg). Bijbelse profetie en de waarschuwingen tegen afvalligheid zijn geheel verbannen naar een museum. Een eengemaakte wereldreligie voor vrede is in de maak, en de Paus met zijn entourage, is de man die het moet doen. De postmoderne mindset heeft het ware Bijbelse Christendom gekaapt en heeft God veranderd in een god van hun eigen verbeelding.

Het Woord van God werd gedegradeerd tot een mythe. Of hebt u de kerkgroei-beweging opgemerkt wier geest over de hele wereld woedt? Doelgerichte megakerken die plezier en entertainment verkopen groeien exponentieel. De kerken die de nadruk leggen op de Bijbel en redding in Jezus Christus alleen, sterven uit. De groten worden groter en de kleinen worden kleiner. Het lijkt er werkelijk op dat het Bijbelgelovige Christendom op het punt van uitsterven staat.



Toevoeging van mij (TdJ):

Omdat u het woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken.

Zie, Ik kom spoedig. Houd vast wat u hebt, opdat niemand uw kroon zal wegnemen.

Openbaring 3:10,11

In het volgende artikel vind je een korte beschrijving van de neergang van de christelijke kerk vanuit Openbaring 2 en 3.


[1] Auteur Roger Oakland. http://www.understandthetimes.org/commentary/c202meltdown.shtml, april 2017. Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (HSV) Vertaling door M.V. Toegevoegde voetnoten en opmaak TdJ. 

[2] Deze trend gaat altijd samen met het vorige: het Woord van God loslaten en op zoek zijn naar buiten-bijbelse ‘godservaringen’.

[3] Zie wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Monstrans

[4] Hierover heb ik elders al het een en ander geschreven: zie hier (https://goddienen.nu/afgoden-dienen/afgoderij-in-de-christenheid/de-geest-zegt-uitdrukkelijk/)