Een aards en een hemels lichaam

Van een afstandje volg ik een beetje wat er op christelijk gebied aan de gang is. Het is veel en je wordt er niet vrolijk van. Er over schrijven is ook geen genoegen, het begint me eerlijk gezegd een beetje tegen te staan. Maar aan de andere kant ontdek naar aanleiding van wat ik zie gebeuren elke keer weer nieuwe dingen in de Bijbel. Deze keer nog maar eens over een recente uitspraak van John Piper. Het leert ons ook weer iets over 1 Korinthe 15, de opstanding van Christus.

De Shepherds Conference 2024

Wat me de afgelopen weken opviel was wat er gebeurd was op de Shepherds Conference 2024 die elk jaar wordt gehouden onder verantwoordelijkheid van de bekende John McArthur1.  

De conferentie duurt drie dagen en er is een groot aantal sprekers voor een gehoor van zo’n vijfduizend voorgangers en kerkelijke leiders. De sprekers en luisteraars zitten voor zover ik weet ongeveer in ‘de baptist-calvinist-evangelische’ hoek.

Het eerste dat opviel is dat de bekende en bij velen geliefde prediker Alistair Begg, – die als een van de hoofdsprekers was aangekondigd, plotseling van de sprekerslijst verwijderd werd. Het ging over een pastoraal advies dat Begg gegeven heeft, waar ‘collega’s’ het niet mee eens waren. De ophef die daarover publiekelijk is ontstaan was de aanleiding dat besloten is dat hij niet meer zou spreken op de conferentie2.  Het enige dat ik er hier over wil zeggen is dat het diep triest is dat door zo’n controverse het christelijk getuigenis schade wordt toegebracht. 

Zoals je in het plaatje kunt zien is Begg geschrapt, maar John Piper is blijven staan. Nu heb ik niet de behoefte om me in alle sprekers te verdiepen, maar over Piper hebben we het al een keer eerder gehad (zie hier). We hebben toen geconstateerd dat het zogenaamde ‘christelijke hedonisme’ eigenlijk gewoon een heidense praktijk is, verpakt in een christelijk klinkende jas.

Het hoge woord komt er uit

Ongeveer een jaar geleden hebben we geschreven over de betekenis van het woord ‘hedone’ in het Nieuwe Testament ( zie hier en hier). We hebben toen – weliswaar een beetje voorzichtig – geconstateerd dat het een verlangen naar seksueel genot weergeeft. Misschien heb je dat toen gelezen en gedacht dat dit waarschijnlijk toch wel wat overdreven uitgedrukt is.
Maar nu heeft Piper het in een toespraak zelf gezegd en nog wel op de Shepherds Conference 2024.

Piper heeft het er over dat een voorganger zijn mensen gehoorzaamheid moet bijbrengen. Maar daaraan vooraf gaat de liefde, want ‘als u Mij liefhebt zult u Mijn geboden bewaren’. De liefde gaat vooraf aan de gehoorzaamheid. In dit korte stukje hierboven zegt hij letterlijk het volgende:

Wat willen we bereiken in het leven van onze mensen? En iedereen zei: gehoorzaamheid. Ik ook, amen. Maar je had al geciteerd: als u  van Mij houdt, zult u Mij gehoorzamen. Dus ik denk, Ik ben uit op liefde, mensen. En jullie ook.
En omdat die liefde, die liefde is niet gelijk aan gehoorzaamheid en die liefde is niet gelijk aan agape, die liefde is erotisch tot op het bot. Dat is een beetje overdreven. Eros betekent Ik vind plezier in U, Jezus. Ik vind plezier in U, Jezus.
U bent mijn kostbaarheid. En dan komt gehoorzaamheid
.”

Erotisch tot op het bot: de eenwording met God

Wanneer Piper zijn relatie met de Heer Jezus kenmerkt met deze uitspraak ‘het is erotisch tot op het bot’ dan bevestigt dat wat we al eerder op grond van de analyse van het begrip hedonisme hebben ontdekt. Het is pure afgoderij: een relatie met God (of beter: god) die je lichamelijk ervaart als een intense liefdesrelatie.

Het is niets anders dan wat in de contemplatie gezien wordt als de hoogste stap van spiritualiteit: de eenwording met God. In het roomse denken is het de enige echte christelijke ervaring. We hebben daarover al meer geschreven, zoals bijvoorbeeld hier:

  • De zoektocht van Ann Voskamp, die eindigt in de roomse contemplatie: zie hier.
  • Het evangelie van de contemplatie dat verkondigd wordt: een ander evangelie. Zie hier.
  • Over de zogenaamde christelijke meditatie: zie hier.

Het christelijk hedonisme van Piper is trouwens – zij het met wat andere woorden – hetzelfde als door andere ‘calvinisten’ onderwezen wordt in de cursus “Zie uw God” (voor de beschrijving hier). We hebben bij de bespreking daarvan gezien hoe nauw het gerelateerd is aan de roomse spiritualiteit en mystiek.

Gemeenschap met de demonen?

Natuurlijk wordt er op internet van alles bediscussieerd over de uitspraak van Piper en iedereen heeft er een mening over. Hij zal het niet zo letterlijk bedoeld hebben, het is toch een fenomenale prediker?  Hij is toch erg ‘christo-centrisch’  in zijn prediking?

Maar weinig hoor je over wat er echt met Piper aan de hand is. Over wat de bijbel verstaat onder de liefde van God – zie bijvoorbeeld hier – en hoe strijdig dat is met de eros waar Piper het over heeft.

Nog minder trouwens hoor je over afgodendienst en het werk van demonen in de mensenziel.  De apostel Paulus wist er van als geen ander en hij schrijft er over in bijna al zijn brieven. In de eerste brief aan Korinthe waarschuwt hij er uitgebreid tegen (de hoofdstukken 8 tot en met 11 – zie ook hier) en doet hij de indringende uitspraak: ‘Ik wil niet dat u gemeenschap hebt met de demonen’ (10:20).

Maar het is een boodschap die in de christenheid niet begrepen wordt. Het is dezelfde boodschap die ook het volk Israel naast zich neer gelegd heeft; met alle gevolgen van dien.
Het is de massale afval van het christelijke geloof die gaande is, doordat we niet begrijpen wat afgoderij is en het daarom niet onderscheiden.

De opstanding van Christus

Afgoderij is wanneer mensen menen dat ze God met hun lichamelijke zintuigen (horen, zien, voelen) kunnen waarnemen en daar naar verlangen. In de eerste brief aan Korinthe bespreekt Paulus wat heidens en wat geestelijk is. Dat is noodzakelijk vanwege het gevaar dat ze heidense opvattingen en praktijken binnenbrengen in de kerk. Daarom schrijft hij er uitvoerig over in de brief (vanaf hoofdstuk 8 tot en met 15).
Hij maakt duidelijk wat geestelijk is en wat heidens is. Het betekent dat we met en in ons lichaam God en de hemelse dingen niet kunnen ervaren.

In dat verband is het interessant dat hij aan het eind van zijn betogen uitgebreid ingaat op de opstanding van  Christus (1 Korinthe 15). Het hoofdstuk maakt twee dingen duidelijk.

  1. de opstanding van Christus is een gebeurtenis die werkelijk heeft plaatsgevonden in de tijd, waarvan ook getuigen zijn. Hij is lichamelijk opgestaan en nu in de hemel als Mens. Hij is niet een geest die nu in de hemel is, maar een mens met een lichaam. Daarom is ook de opstanding van mensen na de dood iets heel reëels. Het is niet zo dat de mens als geest doorleeft en dan verenigd wordt met de ‘christus-geest’. Dat zijn ideeën die ook velen in de christenheid aanhangen. Maar de verzen 1 tot en met 34 maken onomstotelijk duidelijk dat dat dwaalleer is, die we moeten verwerpen.
  2. Het tweede deel van het hoofdstuk (verzen 35 tot en met 58) maakt het onderscheid duidelijk tussen het aardse lichaam en het hemelse lichaam. Zolang wij nog hier op aarde zijn, zijn we in een vergankelijk, een aards lichaam. Dat is een lichaam dat dat door Paulus ook ‘lichaam van de dood’ genoemd wordt (Romeinen 7:24). Dat lichaam kan de hemelse heerlijkheid nog niet ervaren. Het moet eerst veranderd worden in een hemels, een verheerlijkt lichaam.
    Wanneer Christus komt zullen we veranderd worden en zullen de doden opstaan. Pas als de dood verslonden en overwonnen is, ontvangen we dat hemelse lichaam!

We zien uit naar dat moment dat de Heer Jezus komt, de bazuin klinkt, de doden zullen opstaan en wij veranderd worden! (15:51,52).
Dan zullen we Hem zien die voor onze zonden gestorven is! We zien er naar uit en tot die tijd zijn we afhankelijk van Zijn genade.

De genade van de Heere Jezus Christus zij met u.

1 Korinthe 16:23


Voetnoten

  1. Zie Wikipedia: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/John_F._MacArthur ↩︎
  2. https://religionnews.com/2024/01/31/radio-preacher-alistair-begg-wont-back-down-from-advice-to-attend-lgbtq-wedding/ ↩︎