Het Evangelie van God en de godsdiensten

Het Evangelie van God is niet door mensen bedacht. Paulus getuigt dat hij het van de Heer Jezus door openbaring ontvangen heeft. De apostel Petrus verklaart dat het evangelie en het geloof geworteld zijn op objectieve heilsfeiten. Satan probeert dit evangelie te vergiftigen door er mythen mee te vermengen. Allerlei opvattingen die wel goed voelen misschien maar slechts door mensen bedachte verzinsels zijn en onwetende gelovigen misleiden. Het Nieuwe Testament spreekt er over.

Religies en het Evangelie

Een tijdje terug las ik ergens – ik weet niet meer waar – iets wat ongeveer op het volgende neerkwam:

  • religies zijn door mensen opgestelde regels met betrekking tot de omgang van de mens met de onzichtbare wereld;
  • het evangelie is Gods openbaring met betrekking tot de relatie tussen God en mens.

Het was wel een uitleg die ergens bij me bleef hangen, want kort daarna las ik van Paulus de volgende tekst die me er weer aan deed herinneren:

‘Het evangelie dat door mij verkondigd is, is niet naar de mens. Want ik heb dat ook niet van een mens ontvangen of geleerd, maar door openbaring van Jezus Christus’
– Galaten 1:11,12 –

Het evangelie is niet naar de mens; het is niet volgens menselijke redeneringen of daar mee in overeenstemming. Het evangelie komt niet uit menselijke bron. Integendeel, het evangelie komt geheel van buiten de mens, van God Zelf. Dat blijkt ook wel als Paulus in het vervolg duidelijk maakt dat hij het door openbaring van Jezus Christus heeft ontvangen.

Het Evangelie van God: God op Zijn Woord geloven

Eigenlijk bevat de hele Bijbel het Evangelie van God, waarin Hij duidelijk maakt Wie Hij is en wie de mens is. Hij laat daarin zien hoe Hij met de mens omgaat en dat Hij vanuit Zijn wezen de mens liefheeft. Dat gaat zover dat Hij Zelf ons probleem van de zonde heeft ‘opgelost’ door Zijn geliefde Zoon te zenden en Hem de verzoeningsdood te laten sterven op het kruis van Golgotha.

Voor ieder die persoonlijk dat offer van Christus aanneemt en in Hem gelooft is er de belofte van eeuwig leven. Een zekere hoop om tot in eeuwigheid na dit aardse leven bij de Heer Jezus te mogen zijn. Een gelovige mag zich verzekerd weten van Gods goedertierenheid die hem dan ook door het leven heen leidt daar naar toe.

Het evangelie van god moet je geloven en blijven geloven

Dat is de blijde boodschap van het heil – de behoudenis of de redding – dat God ieder mens aanbiedt. Om het aan te nemen moet je geloven en dat is cruciaal in het ‘bijbels geloven’: de waarheid erkennen wat God over jou en Hemzelf zegt en God tot het einde op Zijn Woord blijven geloven. Blijven vertrouwen op het Woord van God, op wat Hij zegt, totdat het moment aanbreekt dat ‘geloof verwisselt in aanschouwen’.

De mythen: menselijke opvattingen over de goden

Het Nieuwe Testament gebruikt een aantal keren het woord ‘mythen’ dat in de HSV vertaald is als ‘verzinsel’ en andere vertalingen spreken van ‘fabels’. Nu zijn mythen ook menselijke verzinsels of zo je wilt fabels, maar toch zegt het woord mythe nog iets specifieks dat in de andere woorden ontbreekt.

Ieder die op internet even zoekt naar de betekenis van het woord mythe komt er al snel achter dat het vooral te maken heeft met verhalen over goden en mensen. De religies van de heidenen kenden en kennen hun eigen mythen, de eigen verhalen over de goden en hun relaties met de mensen. Over hoe je bij de goden in de gunst kunt komen, dan wel hun gunst verliezen kunt.

Nu zal het niet zo gauw gebeuren dat iemand het Evangelie van God aan de kant zet en in plaats daarvan gaat ‘geloven’ in allerlei mythische verhalen. Feitelijk bekeer je je dan tot een andere godsdienst. Of je gelooft van alles uit diverse godsdiensten zoals veel mensen tegenwoordig ook doen. Een mix van religieuze opvattingen, want ‘er zit toch overal wel iets van waarheid in, toch?’

Maar voor christenen is het in de praktijk veel subtieler. Ze hoeven hun geloof in het Evangelie niet op te geven, als ze maar een paar stukjes mythe toevoegen aan het evangelie. Dat vindt de duivel prima, want dan zullen zijn knechten verder het werk wel doen. Daarom waarschuwen de apostelen ons zo indringend voor de mythen, waarmee ze bedoelen dat we ons ver moeten houden van menselijke opvattingen over de relatie van de mens tot God. We mogen geen elementen van mythische opvattingen vermengen met het Evangelie, met het Woord van God.

Als we het gebruik van het woord mythe Strong g3454 μῦθος mythos in het Nieuwe Testament nagaan, levert dit het volgende beeld op.

  • Gezonde leer, geen mythen. Paulus roept Timotheüs op om de gezonde leer te laten onderwijzen en het doel daarvan is dat de gelovigen God liefhebben en de Heer Jezus Christus. Dat is liefde die voortkomt uit een rein hart, een goed geweten en een ongeveinsd geloof (1 Timotheüs 1:5). Liefde uit een hart dat niet verontreinigd is door afgoderij, liefde die je hebt in een normaal bewustzijn en niet door een staat van hoger bewustzijn en een liefde die niet gebaseerd is op een ‘ervaringen-geloof’. Daarover gaat de gezonde leer. Maar mythen (1 Timotheüs 1:4) zijn juist de verhalen en opvattingen die proberen ons meer van God of van de Geest te laten ervaren.
  • Godsvrucht, geen mythen. Een gelovige zal zich bezig moeten houden met wat God gedaan heeft in Jezus Christus, het geheimenis van de godsvrucht (1 Timotheüs 3:16). Daar moeten we ons in oefenen en dat kan alleen maar als we de onheilige en onzinnige mythen verwerpen (1 Timotheüs 4:7).
  • Gods Woord is waarheid, mythen is leugen. Christenen wenden zich in onze dagen massaal tot de mythen (2 Timotheüs 4:2-4) tot verhalen hoe je meer van God of van de Geest kunt ervaren. Maar het zijn leugens en ze laten mensen van de waarheid van Gods Woord afdwalen. Daarom worden we opgeroepen het Woord te blijven prediken, of dat nu gelegen komt of niet.
  • Alleen Gods Woord, geen goed klinkende mythen. Gezond zijn in het geloof betekent ook dat we ons niet bezig houden met ‘joodse mythen en geboden van mensen’ (Titus 1:14). Er zijn opvattingen die heel Bijbels klinken maar het niet zijn. De praktijk laat zien dat het streven naar ‘heiligheid’ mensen het geloof ontneemt en ze onder invloed van de demonen kan brengen. Zie bijvoorbeeld ook dit artikel. Trouwens, ook de vervolgverzen in Titus 1 wijzen hierop.
  • Objectieve waarheid, geen subjectieve ervaringen. De apostel Petrus schrijft in zijn tweede brief over de christelijke roeping, die ligt in de kennis van God en van Jezus onze Heer (2 Petrus 1:2). Hij werkt dat verder uit in het eerste hoofdstuk en schrijft dan in het 16e vers dat die christelijke roeping niet gebouwd is op kunstig bedachte mythen, maar op wat hij zelf in de werkelijkheid heeft gehoord en gezien van de heerlijkheid van de Heer Jezus Christus (2 Petrus 1:16). Dat is het grote verschil: het christelijk geloof en de ‘gezonde leer’ is gebaseerd op Gods objectieve heilsfeiten; de mythen daarentegen zijn gebaseerd op subjectieve gevoelens waardoor de mens zich laat misleiden.

Uit deze gedeelten mag wel blijken dat het geloof in het Evangelie van God geworteld moet zijn in het Woord van God. Een mens wordt door God gerechtvaardigd op grond van geloof en daarna leeft deze gerechtvaardigde door het geloof. Dat geloof is alleen gebaseerd op het Woord van God en mag niet vermengd worden met mythische opvattingen, anders zouden we op dwaalwegen terecht komen. Paulus zegt elders dat het leringen van demonen zijn:

“Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen”

1 Timotheüs 4:1

Een kleine opsomming van mythen

Als je nu vraagt wat dan bijvoorbeeld van die mythen zijn die bij het Evangelie gevoegd worden en waardoor een christen de verkeerde weg op gaat, dan volgt hier een kleine opsomming. Maar ze is zeker niet compleet, dus blijf waakzaam.

  • Op allerlei manieren kun je meer van God – of van de Geest, of van Jezus – ervaren. Dat is een mythe, een leugen. Paulus ontkracht dit soort denken als hij zegt: ‘voedsel brengt ons niet dichter bij God’ (1 Korinthe 8:8). Lees er ook hier over. Binnen dit algemene principe vallen een heleboel rituelen en methoden, zoals bijvoorbeeld …
  • Een labyrint lopen. Van deze site nemen we een paar dingen over waaruit je kunt zien wat het spirituele en on-Bijbelse doel is.
    • “Een labyrint is iets anders dan een doolhof. Bij een labyrint is er maar één weg naar het midden. Dit representeert een reis naar je eigen midden. En je gaat dezelfde weg weer naar buiten. Er zijn geen doodlopende straatjes.
      Om een labyrint te ervaren, is een passieve en ontvankelijke mindset nodig. (…) Met een labyrint creëer je een heilige ruimte, die je kunt gebruiken voor meditatie, contemplatie en gebed. Labyrinten zijn een metafoor voor jouw levensreis. En die kun je aan den lijve ervaren door er simpelweg eentje te lopen. Wanneer je dit gefocust doet, zul je met een groter begrip voor je eigen wezen arriveren. Labyrintlopen is een manier om de weg naar binnen, naar je eigen centrum te vinden. (…) Vergeet niet, een labyrint lopen is een rituele gebeurtenis, die een reis naar binnen symboliseert. Het is dus aan te raden ook weer terug naar buiten te lopen, naar je ‘normale’ staat van bewustzijn. Stap vervolgens ook weer heel bewust uit het labyrint. Je hebt de ‘heilige ruimte’ nu verlaten.” (einde citaat)
  • Verder zouden we nog kunnen noemen de methoden die bijbels klinken en een beter, hoger of dieper geloofsleven beloven. Het zijn manieren om je ‘het bovennatuurlijke’ te laten ervaren waarvan je dan ten onrechte denkt dat ze van God komen.
    • Ervaar je de Heilige Geest niet op een bijzondere manier? Dan moet je waarschijnlijk nog met de Geest gedoopt worden. Dan kunnen we voor je bidden en je de handen opleggen en als je ervoor openstaat zul je Gods Geest wel ervaren.
    • Als je trouwens vindt dat je nog teveel zondigt of last hebt van zondige gedachten, ben je misschien demonisch belast en dan kunnen we de demon uitdrijven. Dan word je een beter christen, zeggen ze. Maar jou wordt niet verteld dat door die gebeurtenis je waarschijnlijk juist onder de invloed van een demon komt.
    • Zegt de Bijbel je niet zoveel meer en wordt Bijbellezen misschien wel saai? Toch kun je God horen spreken door de Bijbel, zeggen ze. Zo zijn er gemeenten en groepen waar men de Lectio Divina – de heilige lezing – onderwijst en praktiseert. Zoek op de site of hier.
    • En wanneer je gebed saai wordt en vervelend, dan bid je verkeerd en zijn er methoden om door gebed toch dicht bij God te komen. Het heeft verschillende namen zoals bijvoorbeeld het Jezus-gebed, of centrerend bidden. Jakobus noemt het ‘verkeerd bidden’ (Jakobus 4:3). Lees er bijvoorbeeld hier of hier meer over.
      • Bij Mozaïek – een hedendaagse kerk in een groeiend aantal plaatsen in Nederland – kun je dit najaar een cursus volgen om door luisterend bidden te groeien in wat men noemt de intimiteit met God. Daar komen onder andere de volgende dingen aan de orde: * Lectio Divina, * Luisteren naar Gods stem en * Ontvangen en delen wat God tegen je zegt. Dit is puur en onverhuld de oude roomse contemplatie. Maar dat het hier gaat om intimiteit met demonen, zeggen ze er niet bij.

Niets bedenken boven wat geschreven staat

Als het gaat om de relatie van de mens – gelovig of ongelovig – tot God, dan is alleen het Woord van God, het geschreven Woord bepalend. Dat Woord van God geeft ons alle waarheid over de hele werkelijkheid, zowel zichtbaar als onzichtbaar, die wij nodig hebben in dit leven.

Onze relatie tot God de Schepper is wel een van de grootste en belangrijkste onderwerpen en daarin moeten we alleen op dat Woord vertrouwen. Dan is het ook logisch dat de apostelen voortdurend waarschuwen om de gezonde leer vast te houden en geen mythen te geloven. Het is een voortdurend probleem – al vanaf de zondeval – dat wij menselijk denken toevoegen aan God Woord of er dingen uit verdraaien.

In Korinthe hadden de christenen allerlei heidense opvattingen (mythen) overgenomen en aan het evangelie van God geplakt. Met kwalijke gevolgen voor zowel de gezonde leer als ook de praktijk van het geloofsleven. Verdeeldheid is het gevolg. Immers als iemand iets toevoegt waar een ander het niet mee eens is, heb je grote kans dat een derde nog een andere opvatting heeft. Dat veroorzaakt partijschappen, scheiding en vooral ook dat in zo’n situatie ieder zich hoger voelt dan de ander. Het is het vernietigende werk van Gods tegenstander die op deze wijze het christelijk getuigenis van binnenuit vernietigt. Uiteindelijk is dat ook in Korinthe gebeurd.
In de eerste hoofdstukken van de 1e brief aan Korinthe schrijft Paulus over de dwaasheid van het Evangelie en de zogenaamde wijsheid van het menselijk denken. Daarmee legt hij direct de oorzaak van de problemen in de gemeente bloot.

Het enige dat we te doen hebben is om ons alleen op de Schrift te baseren. Juist in een tijd waarin alle wind van leer direct en overal op internet te vinden is. Als ons bepaalde dingen niet duidelijk zijn, is er niets anders te doen dan de Auteur van het Woord te vragen of Hij het ons door Zijn Geest wil verklaren. Dan kun je ervaren dat Hij dat op Zijn tijd en wijze zal doen. Maar soms ook niet; laten we ons dan in ieder geval voornemen om niets te bedenken boven wat geschreven staat.

. . . dat u van ons leert niets te bedenken boven wat er geschreven staat, opdat niemand zich ten gunste van de een boven de ander verheft.
1 Korinthe 4:6