Het gaat maar door …

Van de week kwamen er weer twee dingen bij me langs die weergeven dat afgoderij steeds verder in de christenheid doorgaat en soms al veel verder is dan je je realiseert. De eerste is uit de charismatische hoek en de tweede heeft te maken met de contemplatieve stroming.

Ik ga er wel van uit dat je al een beetje bekend bent met wat ik over de charismatische weg en de contemplatieve weg op deze site heb geschreven (zie onder Afgoden dienen).

Nog meer ‘There is more!’

Aan de “There is more!” conferentie van vorig jaar hebben we al twee artikelen besteed (hier en hier).

Helaas gaat die ontwikkeling door en we hoeven ons geen illusie te maken dat het ophoudt. Dit jaar de tweede “There is more!” conferentie. Wat me trof is dat er naast Randy Clark nu ook een spreker uit de calvinistische hoek optreedt, een zekere Sam Storms. Hij is van tegenstander nu een ‘charismatisch calvinist’ geworden.

Nog triester wordt het als je leest dat hij deel uitmaakt van Desiring God, de organisatie van John Piper. Zelfs daar dringt het charismatische kwaad kennelijk al binnen.

Oosterse meditatie en Jezus gaan prima samen

Onder deze titel stond een paar maanden terug een artikel op CIP.nl, maar ik zag het nu pas. De schrijver, oprichter van OasisTrails , zegt daarin onder meer het volgende

“(…) Zo is het zeker de moeite waard om eens goed te onderzoeken wat de Bijbel zegt over geestvervoering, de derde hemel, dronken zijn van de Geest, etc. Want het is juist de vervoering door Gods Geest, die de Oosterse cultussen doet verbleken. 

Het wordt mijns inziens hoog tijd dat de orthodoxe gelovigen, evangelisch of gereformeerd, tot inzicht komen, dat er onder de gemeenteleden een oprechte honger is naar het bovennatuurlijke en dat hier een taak ligt om de gelovigen daarin tegemoet te komen en te begeleiden op die ene bovennatuurlijke Weg, die Jezus heet.
In ieder geval een goed onderwerp om eens met elkaar een stevige boom over op te zetten.

Die ‘honger naar het bovennatuurlijke‘ bestaat overal, in de wereld maar ook op het christelijk erf. Sinds vele eeuwen. Maar dat is toch geen reden om de mensen daarin tegemoet te komen? Integendeel, de Bijbel zegt onomwonden iets heel anders:

(…) wees dan op uw hoede dat u (…) niet vraagt naar hun goden, door te zeggen: Zoals deze volken hun goden gediend hebben, zo zal ik het ook doen.
U mag ten aanzien van de HEERE, uw God, niet doen zoals zij! (Deuteronomium 12: 4,30,31)

Aan mensen – christen of niet – die op zoek zijn naar het bovennatuurlijke moeten we het Evangelie van Jezus Christus vertellen. Dat was ook wat Paulus – na een aanloopje – deed toen hij in Athene was en heel duidelijk zei …

“(…) dat alle mensen zich moeten bekeren, omdat God een dag heeft vastgesteld, waarop Hij de wereld rechtvaardig zal oordelen door een Man die Hij aangesteld heeft. Daarvan heeft Hij aan allen het bewijs geleverd door Hem uit de doden te doen opstaan.” (Handelingen 17:30,31)

We kunnen niet beter doen dan mensen dit Evangelie voorhouden en doen wat Judas schrijft:

Maar u geliefden, bouwt uzelf op in uw allerheiligst geloof en bid in de Heilige Geest, bewaar uzelf in de liefde van God en verwacht de barmhartigheid van onze Heere Jezus Christus, tot het eeuwige leven. En ontferm u over sommigen, en ga daarbij met onderscheid te werk. Red anderen echter met vrees, en ruk hen uit het vuur.” (Judas:21-23)